Fysik

Elektrolyse

26. maj 2021 af Quarr - Niveau: 9. klasse

Forstår ikke dette:

Når der sendes strøm gennem vandet, vil vandmolekylerne dissocieres (adskilles) i H+-ioner og OH–-ioner. Disse ioner trækkes hen mod henholdsvis den negative pol (katoden) og den positive pol (anoden).

Ved katoden optager to H+-ioner hver en elektron og danner hydrogen (H2). Vi siger, at hydrogenionerne er blevet reduceret (reduktion = elektronoptagelse).

 Forklar, hvordan man kan bruge elektrolyse til at lagre energi fra vindmøller.

Kan I forklare mig det? Er det syrer og baser jeg skal kigge lidt på for at kunne forstå det?

Mange tak skal I have!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2021 af BrugernavnetErrLedigt

LAK spørg dig selv BRO! 


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. maj 2021 af studylifewithme

Kigger lige på det :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. maj 2021 af ringstedLC

Elektrolyse af vand omdanner elektrisk energi til kemisk energi i brint som så senere kan omdannes til varme, altså termisk energi ved afbrænding af hydrogenen.

Et af problemerne med vindmølleenergi er, at den elektriske energi skal forbruges i el-nettet, når det blæser. Den kemiske energi i brinten forsvinder derimod ikke. Brinten i trykflasken brænder ligegodt, uanset hvor "gammel" brinten er.


Svar #4
26. maj 2021 af Quarr

#3

Elektrolyse af vand omdanner elektrisk energi til kemisk energi i brint som så senere kan omdannes til varme, altså termisk energi ved afbrænding af hydrogenen.

Et af problemerne med vindmølleenergi er, at den elektriske energi skal forbruges i el-nettet, når det blæser. Den kemiske energi i brinten forsvinder derimod ikke. Brinten i trykflasken brænder ligegodt, uanset hvor "gammel" brinten er.

Mange tak!! Forstår bare ikke hvorfor OH- går mod pluspol og H+ mod minuspol.

Dette forstår jeg heller ikke: Ved katoden optager to H+-ioner hver en elektron og danner hydrogen (H2).

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. maj 2021 af Eksperimentalfysikeren

Elektriske ladninger med forskelligt fortegn tiltrækker hinanden, men ladninger med samme fortegn frastøder hinanden.

Den positive elektriske ladning på anoden (pluspolen) tiltrækker negativt ladede ioner, her OH-. Tilsvarende tiltrkker den negative elektriske ladning på katoden (minuspolen) de positivt ladede ioner, her H+.


Svar #6
26. maj 2021 af Quarr

#5

Elektriske ladninger med forskelligt fortegn tiltrækker hinanden, men ladninger med samme fortegn frastøder hinanden.

Den positive elektriske ladning på anoden (pluspolen) tiltrækker negativt ladede ioner, her OH-. Tilsvarende tiltrkker den negative elektriske ladning på katoden (minuspolen) de positivt ladede ioner, her H+.

Mange tak for dit svar! Det var lige det, jeg ledte efter! :-D :-)

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Elektrolyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.