Fysik

Ioniserende stråling - celledeling

01. juni 2021 af Charlot96 - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg laver et forsøg om ioniserende strålings påvirkning på gærcellers celledeling og har brug for en forklaring af konklusionen.
Jeg hælder en gærblanding med vand og sukker i tre reagenser. Derefter sat en alfa-, beta- og gammakilde med ballon over hver. Hvilken vil man forvente puster ballon mest op, og hvorfor? 
Mit gæt er alfa i og med at stråling ikke når langt nok til at kunne ionisere luftpartiklerne, men er dette sandt? 

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2021 af LazyJones

Hvordan opstiller du forsøget?

Hvis du med "tre reagenser" mener tre reagensglas, og de tre ioniserende kilder bestråler gærblandingen i de tre reagensglas direkte, så vil jeg mene, at følgende gælder:

1. Alfastrålerne gennemtrænger ikke reagensglasset, og gærblandingen forbliver upåvirket.

2. Betastrålerne gennemtrænger glasset, og gærblandingen bestråles. Nogle gærceller dør af strålingen.

3. Gamma-strålerne gennemtrænger glasset, og også gærblandingen. Nogle gærceller dør af strålingen.

Dermed vil ballonen over reagensglasset, hvor gærblandingen bestråles med en alfa-kilde, blive størst, da færrest af gærcellerne dør, og der dermed er flere aktive gærceller, der producerer gas under nedbrydningen af sukker.

Dit gæt er rigtigt (alfa), og din begrundelse om alfa-kildens dårlige rækkevidde og gennemtrængnigsevne, men det er altså gærcellerne, der skal kigges på. Ioniserede luftpartikler fylder sikkert lige så meget som ikke-ioniserede luftpartikler, men hvis gærceller dræbes i de to andre reagensglas, vil der produceres mindre gas.

Ekstra:

Man kunne også kigge på om alfa-kilden kun udsender alfa-stråling (usandsynligt - den udsender sandsynligvis også lidt gamma-stråling), og hvor meget af gammastrålingen (ved både alfa-kilden og gamma-kilden), der rent faktisk slår gærceller ihjel, da den meget høje gennemtrængningsevne for gammastråling gør, at meget af gammastrålingen ryger lige igennem gærblandingen uden at gøre skade.


Skriv et svar til: Ioniserende stråling - celledeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.