Fysik

Natriums emmisionsspektrum

07. juni 2021 af 1234567899876543210 - Niveau: B-niveau

Hej

Natrium har 2 spektrallinjer omkring det gule område, og 2 omkring det lilla område. Der står i min bog: "Natriums spektrum indeholder kun en tydelig gul spektrallinje. Lyset må derfor forventes at være gult", men der er 2 i det gule område...? og hvorfor ignorerer man bare de 2 andre i det lilla område?

Mange tak for hjælpen på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2021 af peter lind

Jeg kan huske at der er to gule linjer men de ligger meget tæt på hinanden, så din bog har sansynligvis fejlagtig slået dem sammen til en

Sandsynligvis at de er for svage. Jeg har set at lister over spektrallinjer ignorerer de svageste


Svar #2
07. juni 2021 af 1234567899876543210

#1

Jeg kan huske at der er to gule linjer men de ligger meget tæt på hinanden, så din bog har sansynligvis fejlagtig slået dem sammen til en

Sandsynligvis at de er for svage. Jeg har set at lister over spektrallinjer ignorerer de svageste

Tak! Men hvordan afgør man hvilke, som er de svageste?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2021 af peter lind

Det kan man både se og måle


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. juni 2021 af Eksperimentalfysikeren

De to gule linier ligger meget tæt og blev oprindelig opfattet som én linie. Den ene af dem har dobbelt så stor intensitet som den anden. Det er næsten umuligt at se, men målinger viser, at det er tilfældet. Det stemmer overens med teorien for dem.

Jeg kan ikke huske detailler om de violette. Dem lægger man ikke så meget mærke til. Jeg er ikke sikker på, hvor stor intensiteten af dem er i forhold til de gule. Jeg vil tro, den er lavere. Under alle omståndgheder vil de se svagere ud, da øjets lysfølsomhed er meget mindre for det violette lys end for det gule.

Der er flere muligheder for at måle lysstyrken. Man kan ved hjælp af en spalte udvælge en enkelt linie og bag spalten anbringe en fotodiode, der genererer en elektrisk strøm, der er proportional med lysstrømmen på dioden. Tidligere benyttede man en meget tynd sortsværtet metalplade med et termoelement. Derved kunne man måle opvarmningen af pladen og dermed lysstrømmen. Man kan også benytte en fotomultiplikator, der kan give en svag strøm, når den rammes at selv en meget svag lysstrøm. I dag vil man nok benytte fotodioden.


Skriv et svar til: Natriums emmisionsspektrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.