International økonomi

Hamiltonian funktion

15. juli 2021 af Parq - Niveau: Universitet/Videregående

Hej med jer,

Jeg er stødt på en Hamiltonian funktion der skal maximeres under visse betingelser. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan teksten er kommet frem til resultatet. Jeg håber, at der sidder nogen derude der kan hjælpe. Billede af tekstfilen er vedhæftet. 

Jeg forstår det vedhæftede billede, det jeg ikke forstår er, hvordan der udledes 

Vedhæftet fil: 1.PNG

Svar #1
15. juli 2021 af Parq

Hvordan der udledes "(Billede 2) ud af det første vedhæftede billede

Vedhæftet fil:2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juli 2021 af Anders521

#1 Dette er kun et gæt til hvordan man komme videre med Hamiltonfunktionen i 1.PNG, men funktionen i 2.NPG er skrevet således, at skyggepriserne er lig med 1. ordens betingelserne i teksten i 1.PNG.  F.eks. med

                      H = U + γK· dK/dt +  γX· dX/dt +  γS· dS/dt +  γN· dN/dt                                                                                           = U + γK· (F - C - a - m) +  γX·(e - d) + γS· (-R - g) +  γN· ( q(m) ) 

er ∂H/∂C = 0 ⇔ UC - γK = 0 ⇔ UC = γK,  ∂H/∂m = 0 ⇔ -γK + γN ⇔ UC = γN, .... Det indses at (marginal nytten???) UC svarer til skyggepriserne. Dermed kan der foretages en faktorisering undervejs i omskrivningen.   


Svar #3
18. juli 2021 af Parq

mange tak for svar.. Jeg forsøger mig lige frem


Skriv et svar til: Hamiltonian funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.