Matematik

bestem a i en funktion

27. august 2021 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

En funktion er givet ved

f(x)=4 * ax

Hvor a er et positivt tal. Grafen for denne funktion går gennem punktet (2,100)

a) bestem tallet a

mit spørgsmål er hvordan bestemer jeg tallet a hvis x også er ubekendt? 

jeg mener det er en eksponentiel funktion og der er self er en formel til det men hvordan skal jeg bestemme a hvis der ikke står hvad x er?

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2021 af Anders521

#0 Du skal bruge oplysningen om, at funktionens graf går gennem punktet (2,100). Således kan du bestemme grundtallet a.

Svar #2
27. august 2021 af nutellaelsker

men hvordan? så vidt jeg husker skal man bruge to punkter (med eksponentiel funktioner) og det står der også i formelsamlingen, men det er nok mig der ikke helt kan gennemskue opgaven for den kan jo ikke være forkert formuleret :-D

Brugbart svar (0)

Svar #3

#2 Topunktsformlen for eksponentielfunktioner skal ikke bruges her. Punktet kan alternativ skrives som            ( 2, f(2) ), hvor f(2) = 100. Du opstiller så en ligning, hvor a er ubekendt.

Svar #4

wtf. troede vi havde med eksponentiel funktion at gøre med her. Det fordi jeg lige er begyndt på mat B supplering og vi har lige fået vores første aflevering som er noget basic grundlæggende matematik.

Svar #5

Men skal man ikke regne diskriminanten ud først?

Brugbart svar (0)

Svar #6

#4 Ja, det er korrekt, men da du bliver bedt om at bestemme talværdien af en ukendt størrelse ved navn a, skal du altså løse en ligning.                                                                                                                    Eksempel: En funktion f(x) = a·x går gennem punktet (2,3), bestem faktoren a.                                              Løsning. Med ( 2, f(2) ) = (2,3) haves 3 = a·2 ⇔ a = 3/2.

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

#0: f er en eksponentialfunktion.

Du skal ikke lede efter en formel, men indsætte de tal, du har. Du skriver, at du ikke kender x, men det gør du, det er opgivet til at være 2, så du skriver blot 2 i stedet for x. Du får også at vide, at y-værdien er 100, så du sætter f(2) = 100. Så har du en ligning, hvor det eneste, du ikke kender er a. Den ligning løser du med hensyn til a.

Brugbart svar (0)

Svar #8
27. august 2021 af StoreNord

diskriminanten??

Svar #9

ahh ok venner sorry. Det er mig der er helt gak med matematik og gør mig selv forvirret haha. jeg tror det begynder at give mening nu.

Svar #10

Men jeg bliver nødt til at spørge igen hvad er det for en funktion vi har at gøre med? haha mvh den lidt forvirrede

Svar #11

sorry ahh ja det er en eksponentiel. tak eksperimental fysikeren

Skriv et svar til: bestem a i en funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.