Matematik

Matematikhjælp

30. august 2021 af Amalie4444 - Niveau: B-niveau

Hejsa

Jeg sidder lige pt, med en matematikopgave som jeg er lidt usikker på hvordan man skal løse. Den lyder sådan her. 

Bestem uden hjælpemidler en ligning for tangenten til parablen med ligningen y = x^2+5x-6 i hvert af skæringspunkterne med x-aksen 

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2021 af StoreNord

Du skal finde rødderne.
Du skal også differentiere funktionen.

Så har du, hvad du skal bruge for at finde tangenterne.

Svar #2
30. august 2021 af Amalie4444

Forstår ikke helt hvordan jeg skal gøre det

Brugbart svar (0)

Svar #3

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. august 2021 af ringstedLC

Tangentens ligning og diff.-reglerne findes i FS og dén er ikke et hj.-middel.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Og rødderne findes med diskriminant-metoden.

Hvad får du?

Svar #6
30. august 2021 af Amalie4444

forstår ikke hvordan jeg skal gøre det

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. august 2021 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llllll}&\textup{andengradsligning:}& 1x^2+5x+(-6)=0\\\\&& \begin{array}{|c|c|c|c|} \hline&&&\\ a&b&c&d\\&&&\\\hline &&&\\ 1&5&-6&49\\&&&\\\hline\end{array}\\\\\\& \textup{Nulpunkter:}\\&& x=\frac{-b\mp \sqrt{d}}{2a}=\frac{-5\mp\sqrt{49}}{2\cdot 1}=\frac{-5\mp 7}{2}=\left\{\begin{matrix} -6\\ 1 \end{matrix}\right. \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #9
31. august 2021 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll}\\&&&f{\, }'(x)=2x+5\\\\&&\textup{tangenter:}\\&&&\begin{array}{|c|c|} \hline&\\ f{\, }'(-6)&f{\, }'(1)\\&\\\hline&\\-7&7\\&\\ \hline\end{array} \\\\&& \textup{tangent-}\\&&\small \textup{ligning i }(-6,0)\textup{:}&y=-7\cdot (x-(-6))+0\\&&& y=-7x-42\\\\&& \textup{tangent-}\\&&\small \textup{ligning i }(1,0)\textup{:}&y=7\cdot (x-1)+0\\&&& y=7x-7 \end{array}

Skriv et svar til: Matematikhjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.