Fysik

Definitionsmængde og værdimængde

12. september 2021 af CecilieBebsi (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig, med at finde ud af hvordan man (sådan mere generelt) bestemmer definitionsmængde og værdimængde.

Jeg har tilføjet et billede af en af de opgaver, som jeg skal arbejde med. Men jeg har aldrig rigtig fundet ud af, hvordan jeg finder ud af hvilke tal definitionsmængden og værdimængden ikke kan tilhøre.

Jeg ved, at hvis det er en brøk, kan der selvfølgelig ikke stå et tal i nævneren som vil give 0, da man ikke kan/må dividere med 0. Men mere ved jeg ikke.

Vedhæftet fil: Opgave U7.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2021 af ringstedLC

#0

Jeg ved, at hvis det er en brøk, kan der selvfølgelig ikke stå et tal i nævneren som vil give 0, da man ikke kan/må dividere med 0. Men mere ved jeg ikke.


Omsæt dét til en ligning og løs den for opgaverne ii) og iii). Så har du de x 'er som ikke må være i Dmf . Mængden er så de reelle tal minus de elementer.

Vmf er mængden af funktionsværdier. Den "strækker" sig over intervallet fra den minimale- til maksimale funktionsværdi. Bemærk: Man kan kun beregne funktionsværdier af værdierne i Dm.

- i) Se på sammenhængene i funktionen, tegn grafen og brug din generelle viden om ex

- ii) og iii) Tegn graferne og se om min. og maks. kan gennemskues. Tip: En brøk med pos. tæller hvis nævner går mod "0+", går mod uendelig.


Skriv et svar til: Definitionsmængde og værdimængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.