Fysik

Interferens

15. september 2021 af Quarr - Niveau: 10. klasse
Kan I forklare mig om konstruktiv interferens og destruktiv interferens når der snakkes om ringbølger. Forstår nemlig ikke hvordan det interferens opstår der og hvad der er konstruktiv og destruktiv. Når der opstår interferensmønster.

Mange tak på forhånd

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. september 2021 af Curiosity4life

Sådan har jeg forstået det:

Interferens er når to bølger-eller flere- enten forstærker hinanden eller udslukker hinanden.

Konstruktiv interferens- når to bølger forstærker hinanden. Dvs. hvis en bølgetop fra en bølge møder en anden bølges bølgetop vil de slå sig sammen til en større bølgetop. Det samme med en bølgedal.

Destruktiv interferens- Når to bølger udslukker hinanden. Dvs. hvis en bølgetop møder en bølgedal udslukker de hinanden.

Giver det mening?

Ellers kan man se videoer om det på yt hvis det er sværere at forstå gennem tekst.


Svar #2
15. september 2021 af Quarr

#1

Sådan har jeg forstået det:

Interferens er når to bølger-eller flere- enten forstærker hinanden eller udslukker hinanden.

Konstruktiv interferens- når to bølger forstærker hinanden. Dvs. hvis en bølgetop fra en bølge møder en anden bølges bølgetop vil de slå sig sammen til en større bølgetop. Det samme med en bølgedal.

Destruktiv interferens- Når to bølger udslukker hinanden. Dvs. hvis en bølgetop møder en bølgedal udslukker de hinanden.

Giver det mening?

Ellers kan man se videoer om det på yt hvis det er sværere at forstå gennem tekst.


Mange tak, bro! Har lidt svært ved hvordan det skal forstås når man har med ringbølger at gøre.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. september 2021 af Curiosity4life

#2
#1

Sådan har jeg forstået det:

Interferens er når to bølger-eller flere- enten forstærker hinanden eller udslukker hinanden.

Konstruktiv interferens- når to bølger forstærker hinanden. Dvs. hvis en bølgetop fra en bølge møder en anden bølges bølgetop vil de slå sig sammen til en større bølgetop. Det samme med en bølgedal.

Destruktiv interferens- Når to bølger udslukker hinanden. Dvs. hvis en bølgetop møder en bølgedal udslukker de hinanden.

Giver det mening?

Ellers kan man se videoer om det på yt hvis det er sværere at forstå gennem tekst.


Mange tak, bro! Har lidt svært ved hvordan det skal forstås når man har med ringbølger at gøre.


Hehe jeg er ik så god til at forklare ting men jeg fandt en video: https://youtu.be/Iuv6hY6zsd0 Spol hen til 4:30, fordi det første er lidt kedeligt med mindre du gerne vil se det.


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. september 2021 af Curiosity4life

Åhh jeg havde misforstået dit spg.. Det må du undskylde

Desuden har vi ik haft om det endnu så det er måske lidt dumt af mig at prøve at hjælpe TT


Svar #5
15. september 2021 af Quarr

Den var alligevel god!

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Interferens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.