Matematik

renteformel

15. november 2021 af Lizzi3001 - Niveau: C-niveau

Hej 

jeg sidder med en opgave hvor jeg gerne vil forklare hvordan jeg ud fra en rente p.a. kan finde frem til den mdr. rente 

Jeg har lavet udregningerne ved at se på diverse formler og sådan og da jeg skulle udregne med rodtegnet brugte jeg lommeregneren. Mine spørgsmål er :

Hvordan forklar jeg fremgangsmåden og hvordan kan jeg udregne hvis ikke jeg brugte lommeregner. Måske nogle mærkelige spørgsmål, men det vil kunne hjælpe mig med at forstå og kunne forklare mig videre.Jeg indsætter regnstykket i vedhæftet fil

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at skære det ud i pap

Vedhæftet fil: rentes rente udklip.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. november 2021 af jl9

Synes det er rigtig fint. Tror ikke nogen forventes at kunne tage f.eks. 12.-roden af 1,43 uden lommeregner eller pc


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. november 2021 af jl9

Men det er interessant hvorfor den månedlige rente ikke bare er det samme som den årlige rente divideret med 12 (renters rente)


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. november 2021 af jl9

Man kan godt omskrive formlen først hvis man vil:

r=\sqrt[n]{1+r_n}-1


Svar #4
15. november 2021 af Lizzi3001

Tusind tak for dine svar. ja måske jeg skulle skrive i opgaven hvorfor det ikke bare er 1/12 . Kan jeg bare skrive det kort, altså at det er grundet  at der tages renter af det oprindelige tal og så plus renter altså renter af renterne også. Eller er det vrøvlet? Syntes det er en god ting at kunne bruge renteformlen, men syntes at når jeg skal beregne andet end  hvor meget et beløb er vokset eller sådanne enkle ting, så er den lidt svær. Især udregningen af antal terminer og så lige denne her også.... 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. november 2021 af jl9

Ja. Tror ikke jeg kunne forklare det bedre selv

Den måde jeg skulle lære det på var at lave 12 rækker i et excel ark med 103 kr. i første række, og så lægge 3% til på hver række


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. november 2021 af SuneChr

# 1
Jo.
Man kan anvende regnestok eller logaritmetabel.
Det gjorde vi, inden lommeregneren blev lanceret herhjemme (ca. 1974, og den kostede kassen).


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. november 2021 af SuneChr

\sqrt[12]{1,43}
\log \sqrt[12]{1,43}=\frac{\log 1,43}{12}=\frac{0,1553}{12}=0,0129  Divisionen med 12 ved håndkraft og med fire dec.
antilog 0,0129 = 1,030                                                  Resten ved opslag i logaritmetabel og antilog.
                                                                                      Det tog tid, - men den havde vi.
                                                                                      Det var ikke så meget for nøjagtigheden men det,
                                                                                      at vi forstod, hvordan logaritmerne "virkede".


Skriv et svar til: renteformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.