Kemi

Titrering

17. december 2021 af unicorn66 - Niveau: A-niveau
Ækvivalens titrerings opgave

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2021 af Moderatoren

Gør således fremover:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
17. december 2021 af unicorn66

Okay jeg prøver at forklarer. Jeg ved at hocl er en svag syre og naoh er en stærk base

Der står halvvejs ækvivalens så jeg tænker at molariteten for naoh på være halveret(ved ikke om man kan antage dette)
Hvis vi halvere så er cs=cb dvs at pH=pka

Jeg vil gerne hører hvordan i havde tænkt jer at løse denne? Eller man kunne vel bare bruge puffer?

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. december 2021 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. december 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{Ved "halv-\ae kvivalens"}\\ \textup{g\ae lder:}\\& pH=pK_a=-\log\left ( K_a \right )=-\log\left ( 3.5\cdot 10^{-8} \right ) \end{array}


Svar #5
17. december 2021 af unicorn66

Okay. er det så forstået rigtig at ved halv ækvivalent så må C_naoh=0.100/2 ?


Brugbart svar (1)

Svar #6
17. december 2021 af mathon

Nej - ikke rigtigt forstået:
                                       
                                         \small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textup{Ved "halv-\ae kvivalens"}\\ \textup{g\ae lder:}\\& pH=pK_a+\log\left ( \frac{V}{V_o-V }\right ) =pK_a+\log\left ( \frac{\frac{1}{2}\cdot V_o}{V_o-\frac{1}{2}\cdot V_o} \right )=pK_a\\\\&\quad 0<V<V_o\quad V\textup{ er tilf\o rt mL }NaOH\\&\quad V_o\textup{ er \ae kvivalensvolumen}\\\\\\& pH=pK_a=-\log\left ( K_a \right )=-\log\left ( 3.5\cdot 10^{-8} \right )=7.5 \end{array}


Skriv et svar til: Titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.