Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Sæt pris op eller ned?

06. januar kl. 22:19 af Trinekn7 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har prøvet diverse ting og kan simpelthen ikke finde svaret.. Nogle som kan hjælpe?

Opgave:

Hansens vinbutik har flere konkurrenter pa° nettet, der sælger den samme vin fra Pedro. Markedsprisen er p.t. kr.80 og Pedro sælger vinen til vinbutikkerne for kr. 50. Til denne pris, sælger alle vinbutikkerne samlet Q=40 (hvor Q ma°les i 100 stk)

Pedro har imidlertid varslet, at han vil sætte prisen op med 8 % pa° grund af stigende omkostninger. Hansen regner med at sætte sin pris op til kunderne. Men er han er dog lidt bekymret for at konkurrenterne vil bruge muligheden til at vinde markedsandele og derfor ikke følger med op i pris. Omvendt, hvis Hansen forsøger at sætte prisen ned, ja sa° følger konkurrenterne med ned i pris.

11

Hansen estimerer derfor to efterspørgselsfunktioner, afhængig af om prisen ga°r op eller ned fra det nuværende gældende niveau pa° kr. 50

P er lig med -0,5Q +100 

P er lig med -1,5Q +140

(Q er her 100 styk)

Igen ringer Hansen til sin ven (dig) som skal besvare følgende spørgsma°l:

a)  Under de givne forudsætninger, bør Hansen sa° sætte prisen op, hvis Pedro øger sine priser med 8 %. Hvorfor ikke?


Svar #1
06. januar kl. 22:20 af Trinekn7 (Slettet)

.


Svar #2
06. januar kl. 22:21 af Trinekn7 (Slettet)

.


Skriv et svar til: Sæt pris op eller ned?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.