Matematik

Talrækker

07. januar 2022 af kgsklo - Niveau: C-niveau

Hej alle 

I forbindelse med en fremlæggelse og talrækker, har min lærer sagt, at det kunne være rigtig fornemt, hvis jeg kom ind på hvorfor følgende formel er rigtig. Det vil sige bevise den. Nogen der kan hjælpe mig med dette. 

Jeg har overbevist mig selv om at den er rigtig ved at prøve med nogle forskellige tal, men hvordan bevises dette? 

Der er snakke om følgende formel, hvor a er antallet af tal i rækken, b er det første tal i rækken, og en række må kun bestå af positive tal som ligger efter hinanden som feks. 1,2,3 eller 4,5,6,7 osv. 

a \cdot b +\frac{a\cdot (a-1)}{2}


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2022 af Eksperimentalfysikeren

Det er en dårlig idé at starte en ny tråd med samme emne som den første. Det giver ikke bedre svar og er til gene for dem, der skal svare. Vend tilbage til den første tråd. Der har jeg givet et hint til, hvordan du kan udføre beviset.

PS.: Den formel, du har skrevet her, bør skrives om. Sæt ab op på brøkstregen og reducer udtrykket. Det skulle gerne give to faktorer divideret med 2.


Skriv et svar til: Talrækker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.