Dansk

Debatindlæg- indholdet

14. januar 2022 af ANIDA01 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er der mon nogen, der kunne være så hjertelige søde og læse mit korte debatindlæg igennem, og se om mit indhold er tilstrækkeligt dækkende?

Selve teksten: ( jeg har selvfølig lavet layoutet, kan dog ikke få det her ind, dsv,)

Sidste måned sad jeg med min mobil og scrollede på Instagram, da der poppede et billede op af den såkaldte, Victoria Secret, model. Modellen var iført en meget tætsiddende kort kjole, og under billedet brummede det med kommentarer: alt fra positive til negative kommentar, men mest af alt negative. Folk skrev på liv og løs, at hun var alt for tynd, hun var spiseforstyrret, hun så meget syg ud, hun var alt for spinkel og se på, hun ingen former havde, hun lignede et skelet osv. 

Dette fik mig til at tænke på: holder nogen overhoved øje med hende? Dem hun arbejder for, passer de ordentligt på hende? Bliver hendes fysiske og mentale tilstand holdt øje med?

Hun ser uden tvivl tynd ud, ja, måske også alt for tynd, hvilket har en meget negativ indflydelse på børn og unge (seerne). 


 

Dagligt bliver ikke nok med børn og unge, men også voksne mennesker påvirket af modellernes urealistiske “perfekte kroppe”. Især unge piger bliver påvirket af de tynde modeller, de ser på de sociale medier, med en flot slank talje og en veltrænet krop, som tiltrækker opmærksomhed og giver de unge lyst til at ligne disse modeller, og da vil de stræbe efter det umulige: den perfekte krop.

Men problemet ligger i, at der ikke findes nogen “perfekt krop”. Fænomenet “den perfekte krop” er opdigtet. Der er ingen der har den perfekte krop. Den perfekte krop findes ikke.

En statistik fra “Skolebørnsundersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed” viser, at hver 2. 15-årig pige føler sig overvægtig, mens kun 13% reelt er det. 

Grunden til de føler, at de er overvægtige er, fordi de på de sociale medier, ser et urealistisk billede af, hvordan en krop skal se ud. Den såkaldte “perfekte krop”, som diverse modeller fremstiller.

Ved at indføre en såkaldt “BMI-grænse” for modeller, vil det være med til at mindske risikoen både for mistrivsel, lavt selvværd og spiseforstyrrelser hos både børn og unge, men også modellerne selv.  


 

I en nyere lov fra 2015, indførte Frankrig et minimumskrav på et BMI på 18 i modebranchen. Denne lov blev vedtaget under påvirkning af, hvad der skete med den franske model, Isabelle Caro, der i 2010 døde grundet anoreksi, mens hun var model. 

Det er en lov, jeg synes burde være gældende i hvert enkelt land.

Enhver der arbejder indenfor modebranchen burde blive holdt mere øje med - flere og flere modeller sulter sig, og endda sulter sig ihjel, fordi de skal have et bestemt udseende.

Det meningen med en “BMI-grænse” er, at man ikke må gå som model, hvis ens BMI er under 18, da et BMI under 18 betragtes som værende undervægtig, hvilket er sundhedsskadeligt. Dette burde være gældende i alle lande, og ikke kun i Frankrig og Spanien. På den måde vil risikoen for syge modeller mindskes og børn og unges selvtillid ikke ødelægges, fordi de stræber efter det umulige: den perfekte krop, men i stedet ser en helt normal krop, der kan variere, da alle kroppe er forskellige og unikke på hver deres måde.

På forhånd takkkk


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2022 af Stygotius

Sidste måned sad jeg med min mobil og scrollede på Instagram, da der poppede et billede op af den såkaldte, Victoria Secret(,)model. Modellen var iført en meget tætsiddende, kort kjole, og under billedet brummede det med kommentarer: alt fra positive til negative kommentar, men mest af alt negative. Folk skrev på (liv og løs)livet løs, at hun var alt for tynd, at hun var spiseforstyrret, at hun så meget syg ud, at hun var alt for spinkel (og) at se på, at hun ingen former havde(,) og at hun lignede et skelet osv. 

Dette fik mig til at tænke på dette: (h)Holder nogen overhovedet øje med hende? Dem hun arbejder for, passer de ordentligt på hende? Bliver hendes fysiske og mentale tilstand holdt øje med?

Hun ser uden tvivl tynd ud, ja, måske også alt for tynd, hvilket har en meget negativ indflydelse på mange børn og unge (blandt seerne). 


 

Dagligt bliver ikke nok med børn og unge, men også voksne mennesker påvirket af modellernes urealistisk(e) “perfekte" kroppe(”). Især unge piger bliver påvirket af de tynde modeller(,); de ser på de sociale medier(, med) en flot slank talje og en veltrænet krop, som tiltrækker opmærksomhed og giver de unge lyst til at ligne disse modeller, og (da) så vil de stræbe efter det umulige: den perfekte krop.

(Men p)Problemet ligger imidlertid i, at der ikke findes nogen “perfekt" krop(”). Fænomenet “den perfekte krop” er opdigtet. Der er ingen der har den perfekte krop. Den perfekte krop findes ikke.

En statistik fra “Skolebørnsundersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed” viser, at hveranden  (2.) 15-årige pige føler sig overvægtig, mens kun 13% reelt er det. 

Grunden til de føler, at de er overvægtige er, (fordi) at de, på de sociale medier, ser et urealistisk billede af, hvordan en krop skal se ud. Den såkaldte “perfekte krop”, som diverse modeller fremstiller.

Ved at indføre en såkaldt “BMI-grænse” for modeller, vil det være (med til) muligt at mindske risikoen, både for mistrivsel, lavt selvværd og spiseforstyrrelser hos både børn og unge, (men) og også hos modellerne selv.  


 

I en nyere lov fra 2015, indførte Frankrig et minimumskrav på et BMI på 18 i modebranchen. Denne lov blev vedtaget under påvirkning af, hvad der skete med den franske model, Isabelle Caro, der i 2010 døde grundet anoreksi, mens hun var model. 

Det er en lov, jeg synes burde være gældende i hvert enkelt land.

Enhver der arbejder indenfor modebranchen burde blive holdt mere øje med - flere og flere modeller sulter sig, og endda sulter sig ihjel, fordi de skal have et bestemt udseende.

Det meningen med en “BMI-grænse” er, at man ikke må gå som model, hvis ens BMI er under 18, da et BMI under 18 betragtes som værende undervægtig, hvilket er sundhedsskadeligt. Dette burde være gældende i alle lande, og ikke kun i Frankrig og Spanien. På den måde vil risikoen for syge modeller mindskes og børn og unges selvtillid ikke ødelægges, fordi de stræber efter det umulige: den perfekte krop, men i stedet ser en helt normal krop, der kan variere, da alle kroppe er forskellige og unikke på hver deres måde.

På forhånd takkkk


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar 2022 af Stygotius

I en nyere lov fra 2015, indførte Frankrig et minimumskrav på et BMI på 18 i modebranchen. Denne lov blev vedtaget under påvirkning af, hvad der skete med den franske model, Isabelle Caro, der i 2010 døde, mens hun var model grundet anoreksi(, mens hun var model). 

Det er en lov, jeg synes burde være gældende i hvert (enkelt) land.

Enhver der arbejder indenfor modebranchen, burde blive holdt mere øje med - flere og flere modeller sulter sig, og endda sulter sig ihjel, fordi de skal have et bestemt udseende.

Det meningen med en “BMI-grænse” er, -at man ikke må gå som model, vil sige at hvis ens BMI er under 18, da et BMI under 18 (betragtes) gør at man (som værende) betragtes som  undervægtig, hvilket er sundhedsskadeligt. Dette burde (være gældende) gælde i alle lande, (og) ikke kun i Frankrig og Spanien. På den måde vil risikoen for syge modeller mindskes og børn og unges selvtillid ikke ødelægges, fordi de stræber efter det umulige: den perfekte krop, men i stedet ser en helt normal krop, der kan variere, da alle kroppe er forskellige og unikke på hver (deres) sin måde.

På forhånd takkkk


Svar #3
14. januar 2022 af ANIDA01 (Slettet)

#2
Tusinde mange tak for hjælpen.
vh 

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2022 af Stygotius

selv tak; kom bare igen hvis du har behov for det


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. januar 2022 af Stygotius

NY RETTELSE

Det meningen med en “BMI-grænse” er, -dvs. at man ikke må gå som model,  hvis ens BMI er under 18, eftersom en BMIgrænse  under 18 (betragtes) gør at man (som værende) betragtes som  undervægtig, og det  er sundhedsskadeligt, vil sige at det er forbudt at gå model med et BMI på mindre end 18. Dette burde (være gældende) gælde i alle lande, (og) ikke kun i Frankrig og Spanien. På den måde vil risikoen for syge modeller mindskes og børn og unges selvtillid ikke ødelægges, fordi de stræber efter det umulige: den perfekte krop, men i stedet ser en helt normal krop, der kan variere, da alle kroppe er forskellige og unikke på hver (deres) sin måde.


Skriv et svar til: Debatindlæg- indholdet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.