Fysik

Varmepumpe

20. januar 2022 af Sigurdsen - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg ved at en varmepumpe kan have en virkningsgrad over 100 %, altså udnytte mere energi end der totalt bliver tilført, hvordan kan jeg forklare dette?


Svar #1
20. januar 2022 af Sigurdsen

Er der derudover også eksempler på hverdagen om nyttevirkning


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. januar 2022 af peter lind

Varmepumpen henter energi ind fra omgivelserne samtidig med at noget af den energi den bruger også udnyttes


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. januar 2022 af peter lind

Ja da. hvis du koger vand på en elkoger udnyttes noget af energien til opvamning.

Når en  bil kører bliver en del af brændstoffet udnyttet til energi


Svar #4
20. januar 2022 af Sigurdsen

Super tak skal du have

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. januar 2022 af ringstedLC

En elektrisk lampe omdanner el.-energi til noget lys og mere eller mindre (spild-) varme.


Svar #6
20. januar 2022 af Sigurdsen

Men hvor kommer den tilførte energi fra i varmepumpen og kan jeg få en forklaring på hvordan varmepumpen generelt kan fortælles med at have en virkningsgrad over 100%

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. januar 2022 af ringstedLC

Det lyder også umiddelbart lidt skørt. Men selv på en kold og blæsende dag som i dag indeholder luften energi. Den har jo en temperatur højere end 0 ºK, heldigvis.

V.-pumpen tilføres relativt lidt elektrisk energi, der bruges til at "suge" varmeenergi ud af en masse af den udendørs luft og overføre den til varm luft/vand indendørs. Princippet kendes fra et almindeligt køleskab, hvor en vædske optager varme fra luften i skabet og overfører den til køleribberne bag på skabet

Hvis vores huse var 100% isolerede og vi aldrig åbnede døre/vinduer, ville det faktisk blive en smule koldere udenfor, hvergang varmepumperne kørte.

Varmepumper er i dag så effektive, at de kan opsamle mere energi end de forbruger.


Svar #8
20. januar 2022 af Sigurdsen

Tak skal du have for det giver rimelig god mening nu, da det lyd meget skørt til at starte med og forstå at en varmepumpe kunne udnytte mere energi end der lige frem bliver tilført :) 


Skriv et svar til: Varmepumpe

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.