Dansk

Del jeres guldkorn til dansk stil (noter, gode vendinger, forbindeord, ord osv.)

26. januar 2022 af Sergent (Slettet) - Niveau: A-niveau

Der er sikkert nogle af jer herinde der har nailet danskfaget. Til jer vil jeg høre om i vil dele jeres viden. 

Jeg skriver godt, men det kan forbedres. Vil gøre alt for at få 12-tallet. Jeg er tæt på. Derfor er jeg åben for input fra andre. Ydermere kan opslaget bruges som hjælp til mange andre elever, så i giver den bare gas:). Søger input til alt relateret til skriftlig dansk (og den analyserende artikel).

- Vendinger/talemåder/gode sætninger

- Forbindeord og andre gode ord (som fx besjæling osv.)

- Kritisk tænkning.

- Komme dybt ned i en tekst eller et citat.

- Ting der gjorde den største forskel for jeres skrivning/skriftlige karakter.

Smid endelig alle jeres links. Jeres noter er meget velkomne. Ligeledes jeres erfaringer med skriftligt dansk, eksamen osv. Det er en større hjælp end i tror!. 

Her er et godt link jeg selv bruger: www.gymdansk.dk.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2022 af kravlundis

Jeg tror først og fremmest at du skal ændre dit mindset omkring at være "tæt på 12-tallet", det er ikke sådan noget man har eller ikke har; man kan være den bedste i verden til dansk, og alligevel få 10, hvis det ikke lige er ens dag. Det betyder også, at man ikke skal slå sig selv i hovedet over et 10-tal, selvom man mener man kunne have fået 12. Sådan som du formulerer dig her, vil jeg i øvrigt mene at du sagtens kan få et 12-tal i danskfaget - i hvert fald til en skriftlig eksamen. 

Med hensyn til "guldkorn til dansk", så er der jo mange forskellige genrer, der hver især har deres særpræg, skrivestile osv. Derfor tror jeg det er svært, i hvert fald for mig, at komme med nogle konkrete guldkorn til hele danskfaget, medmindre jeg skal til at komme med guldkorn til hver eneste genre, og det bliver altså ikke lige nu. Til sidst vil jeg dog sige, at det allervigtigste når man skriver er at formulere sig på et velskrevet og grammatisk korrekt sprog - uden det kan man skyde en hvid pil efter et 12-tal


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. januar 2022 af Stygotius

Hvad skal "der har nailet danskfaget." betyde ???

Hvad skal "Forbindeord og andre gode ord (som fx besjæling osv.)" betyde ???

Prøv på dansk !

Med den stavning og det sprog du har i øjeblikket kan du nok  godt skyde en hvid pind efter en topkarakter.

Et 12-tal, som nævnt i #1  er og forbliver nok en drøm.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. januar 2022 af kravlundis

På trods af de i #2 nævnte fejl, synes jeg ikke du burde tage kommentarerne derfra så tungt. Dit sprog er helt fint ift. gymnasiestandarden, og er stadig af den mening, at dit sprog ikke kommer til at stå i vejen for et 12-tal. 

Hvad skal "der har nailet danskfaget." betyde ???

Det er en lidt alternativ måde at sige, at man er meget god til danskfaget - med et slangord proppet ind for god ordens skyld.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. januar 2022 af Stygotius

Hvis det er et forsøg på at efterabe engelsk, skal man nok lige være klar over at "to nail" betyder enten at       1) "arrestere, anholde" eller at 2) "definere præcist" -før man begynder at slå om sig med danglish.

Sproget hos Sergent er bestemt ikke  på gymnasieniveau men fyldt med sprogfejl ("i" i stedet for "I")   -  ("Forbindeord" i stedet for "bindeord")  -  ("skriftlig dansk" i stedet "skriftligt dansk").

Desuden udeladelse af grundled.

Dette kan man dog sikkert skyde en hvid pil pind efter


Svar #5
26. januar 2022 af Sergent (Slettet)

#1 Tak for dit input. Man kan sagtens tillade sig at sige man er tæt på en karakter, hvis det er dét man får at vide af sin lærer. Det er dog ganske rigtigt at et 10-tal også er godt, men det har aldrig været en negativ egenskab at have større ambitioner/mål. Hvorfor acceptere de ting man kan forbedre. Et godt mindset er et der fokusere på udvikling.

#2 Tag lige en slapper stygotius. Det er ganske normalt "gymnasie-sprog". Naile=at have godt styr på noget/at klare sig godt i noget. Og siden google ikke virker for dig: https://www.gymdansk.dk/forbinderord.html. Tænk at have så meget tid mellem hænderne at du retter folk på "studieportalen". Ledte specifikt efter ord som "besjæling". Ord som jeg ser blive brugt gang på gang i analyser. Ord som er musik i lærerens øre. Hvad med at lægge din attitude til siden og faktisk være til gavn. Du kan blive ved med at rette folks sprog herinde så længe du vil. Det er kun spild af din egen tid, og det er en ubeskrivelig pinlig opførsel. Opslaget blev lavet udelukkende af gode intentioner for at hjælpe mig selv, og andre elever i samme situation. Simpelthen en ommer. 


Svar #6
26. januar 2022 af Sergent (Slettet)

Jeg må bare læse op på det selv. Formodede bare at der var nogle (meget) kvikke hoveder herinde der havde let ved danskfaget og ville dele. Fra personlig erfaring har jeg let ved fysik & matematik og ville kunne snakke i flere timer om det.... 

God aften


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. januar 2022 af kravlundis

#5 Hov hov, nu ikke blive grov i munden. For det første vil jeg sige at JEG personligt (det kan være at din lærer er af anden mening) synes at det er noget pjat at sige at man er "tæt på" en karakter; det giver elever en id'e om at det er den karakter de så SKAL have til eksamen - selvom jeg godt kan se hvad din lærer mener. 

For det andet kan du på ingen måde tillade dig at komme med dumsmarte kommentarer til Stygotius. Det er DIG der søger FRIVILLIG hjælp, det må du ikke glemme. Så længe der ikke er nogen der direkte sviner dig til eller kommer med andre nedladende kommentarer, er du ikke i din ret til at kommentere på deres hjælp med andet end "tak" eller "tak for hjælpen, men jeg er uenig...". Det er dig, der opfører sig "ubeskriveligt pinligt". 

For det tredje har jeg heller aldrig hørt om "forbinderord". Det kan godt være gymdansk.dk bruger det, men det gør det ikke til et danskfagligt ord, og du kan derfor ikke forvente at enhver skal være bekendt med det, og da slet ikke komme med flabede kommentarer hvis de ikke er. 

Det er dig, der er ubeskriveligt pinlig. Simpelthen en ommer. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
26. januar 2022 af Stygotius

"Sergent" brugte ordet "forbindeord", ikke "forbinderord" (som i øvrigt på den af ham henviste er flertal og ikke navnet på en ordklasse)


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. januar 2022 af kravlundis


Brugbart svar (3)

Svar #10
28. januar 2022 af LineMohring

Den ovenstående diskussion til side, så er den bedste måde at forbedre sit skrift-sprog, at gøre sig bekendt med andres. Du udvikler kun dit eget sprog, ved at læse andres sprog. Læs en masse og læg mærke til sproget, immiter andres sprog (ikke dine gymnasievenners, men reelle skribenter) og se hvad du lærer i processen. 

Derudover så hav styr på de tekster der er opgivet i dit pensum samt opsøg litteratur sammenligneligt med pensum, men som du har opsøgt selv. Hav styr på forskellige genrer og hvad der kendetegner dem, og hav styr på hvordan du laver analyser til forskellige typer tekster eller medier. Lav nogle grundguides til dig selv.


Brugbart svar (7)

Svar #11
16. maj 2022 af JakobEgede

Jeg er lidt sent på den, men når jeg læser dette kan jeg kun tænke hold nu ferie nogle torskehoveder. "Stygotius" og "Kravlundis".. Folk kender typer som jer på uni. Det er flovt guys. Simpelthen. I viser ikke jeres intellekt ved at rette på gymnasie eller folkeskoleelever herinde. Hvis forfatteren af opslaget vil have hjælp (eller andre) til danskfaget, så send mig en anmodning eller besked, så kan vi drøfte sammen hvordan du kan udvikle dig i faget. Jeg har aldrig set noget mere æreløst end to personer der fortæller andre at de bare kan drømme videre om en karakter. At det måske har været tilfældet for jer, medfører ikke at det også gælder for andre. Folk kan udvikle sig. Det er dette der er pointen med denne hjemmeside og generelt lektiehjælp. Så pak jeres frustrationer væk, og tag til noget fredagscafé. Eller i andet tilfælde faktisk biddrag med noget konstruktivt.


Brugbart svar (1)

Svar #12
16. maj 2022 af Stygotius

Man har sjældent sett  noget forvirret sludder og vrøvl  -uden hoved eller hale som det der står i #11. Mon ikke forfatteren til dette også skulle lære sig en anstændig omgangstone.

Det er i øvrigt svært t kommunikere med folk som ikke kender alm. danskfaglige udtryk og slår om sig med selvopfundne, cafesmarte morsomheder.   


Brugbart svar (1)

Svar #13
18. maj 2022 af kravlundis

#11

For det første synes ikke det klæder denne 'JacobEgede' at slynge om sig med nedladende kommentarer. 'Torskehoveder', blandt andet, strider vist imod Studieportalens regler for anstændig kommunikation - ironisk at man taler om kontruktiv kommunikation, i øvrigt. 

For det andet ville jeg ikke tage imod danskfaglig hjælp fra en person der - som Stygotius påpeger - skriver uden hoved og hale. Det kan der næppe komme noget godt ud af. 

For det tredje går jeg ikke på 'uni', men i 2.g - så jeg tager det blot som en kompliment, Jacob. 

Man er nødt til at lære at skrive ordentligt. Det kan godt være, at man har styr på alverdens genrer og fagbegreber, men uden ordentlig grammatik, kommer man næppe op på karakteren 12; det er bare sådan det er. Nogen herinde mener, at man ikke bør rette i andre folks grammatik, men hvis ikke, hvordan skal man så lære det? I hvert fald ikke af 'JacobEgede'. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
18. maj 2022 af propro

Hvis nogen skal op i mundtlig dansk ligesom mig, så er der en tidslinje over dansk litteraturhistorie m. korte noter vedlagt her. Men kun de perioder, jeg selv har haft om. Generelle tips er at have styr på appelformer, retoriske samt sproglige virkemidler, filmiske virkemidler, fakta-/fiktionskoder, fortællertyper/-teknik, litterære perioder, billedanalyse, komposition, nyhedsformidling (hvis I har haft om det), osv. Husk at være tekstnær og nuancér dit sprog. Husk også at komme ind på nye analytiske pointer i samtalen med lærer og evt. censor og undgå for mange gentagelser.

Vedhæftet fil:Tidslinje.docx

Skriv et svar til: Del jeres guldkorn til dansk stil (noter, gode vendinger, forbindeord, ord osv.)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.