Fysik
Repetitionsopgave
Jeg har en mundtlig "repetitionsopgave", som skal afleveres på tirsdag, hvor jeg har sat mig helt fast i nogle opgaver, som overhovedet ikke ligner noget af det stof, jeg har arbejdet med før:
Et katodestrålerør pålægges en spænding på 15000 Volt. Derved accelererer en elektron fra katode til anode.
1. Hvordan vil du finde hastigheden af elektronen lige før den rammer anoden?
En sten slippes i 30 meters højde.
1. Hvordan beregner du, hvor langt stenen er nået, og hvad hastigheden er, efter 1.5 sekunder?
2. Det oplyses, at stenen vejer 65g. - Hvordan kan du bruge sætningen om bevarelse af mekanisk energi til at bestemme stenens hastighed i 20 meters højde?
En cyklist - vægten inkl. cykel er 80 kg - kører hen ad en vej med 15 km/t. Cyklisten bremser, og cyklen og stopper efter 3 meter.
1. Hvordan bestemmer du gnidningskraften?
2. Hvordan finder du gnidningskoefficienten?
Et batteri er tilsluttet en variabel modstand. Når strømmen gennem modstanden måles til 1.5 Ampere, er polspændingen 8 Volt. Og når strømmen er 3 A, er polspændingen 6.5 V.
1. Hvorfor falder polspændingen, når strømmen vokser?
2. Hvad kan man mærke på batteriet, hvis strømmen er høj - og hvorfor?
Svar #1
06. februar 2022 af Christianfslag
Sten:
1. Acceleration gange tid.
2. er konstant. Dermed må den pot energi forskel fra 30 til 20 meter være den kinetiske.
Skriv et svar til: Repetitionsopgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.