Fysik

Isolering

28. februar 2022 af Rezwan963 - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har brug for en nem regel, når jeg skal isolere noget.

I min bog skriver de intet om, hvordan de gør det.

Fx p = m/V.

Hvis vi vil finde massen, når vi har p og V, hvordan bliver formlen så til m = p * V??


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2022 af Jones2929

Det du skriver er formlen for massefylde: p = \frac{m}{V}, det vil sige, at massefylden er massen / volumen. 

Hvis du vil have massen til at stå alene, skal du huske, at du altid må gøre det samme på begge sider af et lighedstegn (ud over at gange og dividere med 0). I dette tilfælde må du gange med V på begge sider, hvis m skal stå alene. I dette tilfælde har du udregningen:

p = \frac{m}{V} \leftrightarrow p * V = \frac{m*V}{V} \leftrightarrow p * V = m

Deraf har du, at m = p * V


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. februar 2022 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{m.-fylde} &= \frac{\textup{masse}}{\textup{Vol.}} &\Rightarrow \textup{masse} &= \textup{Vol.}\cdot \textup{m.-fylde} &\Rightarrow \textup{Vol.} &= \frac{\textup{masse}}{\textup{m.-fylde}} \\ \rho &= \quad\frac{m}{V} &\Rightarrow m &= V\cdot \rho &\Rightarrow V &= \quad\frac{m}{\rho } \end{align*}

Eksempel: En nulstillet vægt viser, at en fuld 20 liters spand med vand i vejer 20 kg:

\begin{align*} \rho _\textup{vand}=\frac{20\,\textup{kg}}{20\,\textup{L}} &= 1\cdot \frac{\textup{kg}}{\textup{L}}=1\,\textup{kg pr.\,L} \\ &=1\cdot \frac{10^{\,3}\cdot \textup{kg}}{10^{\,3}\cdot \textup{L}}=1\cdot \frac{\textup{ton}}{\textup{m}^3} \\ &= 1\cdot \frac{10^{\,-3}\cdot \textup{kg}}{10^{\,-3}\cdot \textup{L}}=1\cdot \frac{\textup{g}}{\textup{mL}} =1\cdot \frac{\textup{g}}{\textup{cm}^3} \end{align*}

og det vil sige, at:

\begin{align*} &10\,\textup{L vand vejer } 10\cdot \textup{L}\cdot 1\,\frac{\textup{kg}}{\textup{L}} &= 10\cdot \frac{\cancel{\textup{L}}\cdot \textup{kg}}{\cancel{\textup{L}}} &=10\,\textup{kg} \\ &10\,\textup{kg vand fylder } \frac{10\,\textup{kg}}{1\,\frac{\textup{kg}}{\textup{L}}} &= 10\cdot \frac{\cancel{\textup{kg}}\cdot \textup{L}}{\cancel{\textup{kg}}} &=10\,\textup{L} \end{align*}


Skriv et svar til: Isolering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.