Studievalg og videregående studie

forskel på ingennør uddannelse (DTU) og uddannelse fra KU

15. marts 2022 af kat198

Hej alle jeg står her og skal til sommer beslutte mig for om jeg vil læse Life science på DTU, eller bioteeknologi på KU. 

jeg syntes begge linjer er vældig spændende og på mange måder dækker de samme fag, og giver anledning til nogle af de samme jobs. jeg kan dog se at DTU er mere matematik tung end KU og har gørt at DTU også er mere tekniske, og arbejder mere med problemløsninger og opgaveregninger  - nu har jeg selv gået på HTX hvor vi havde faget teknologi hvor vi selv skulle undersøge og udarbejde en problemformulering, samt finde en kreativ løsning på denne inden for et hvis emne og fag. 

og jeg tæker at DTU måske overordnet køre teknologi - med fokus på eks. kemi eller bioteknologi. 

hvorimod KU mere har fokus på naturvidenskaben og undersøgeelses metoder, hvor de studerende lære om de fundamentielle processor osv. samt hvordan man kan identificere disse og hvordan de kan karekteriser, 

kort sagt lydder det til at på KU er fokuset at man skal lære hvad tingende er og via det skal amn så selv finde ud af hvpodan man praktisk anvender den viden afhængigt af hvad man vil arbejde med. 

hvorimod at på DTU lydder det til at der er et størrer fokus på hvordan kan denne viden anvendes til en praktisk løsning? 

jeg er dog ikke sikker på om mine antagelser er korrekte så jeg håber der er en sød ingennør studerende fra DTU eller en der har en ide om hvordan det foregår kan hjælpe :)

derudover er jeg også bange for at DTU er mere orienteret i hvordan udvikler du den bedste maskine/process opfindelse ect. og at du som færdig uddannet mere kommer til at stå med maskinerne og overvære reaktionerne, istedet for selv at have hændernde nede i periskålen eller sidde i lap. 

da jeg godt kunne tænke mig at arbejde med bioteknologien praktisk, altså sidde i lab, og undersøge bakterierne, og se hvordan de reagere under forskellige vilkår og evt undersøge hvad de kan anvendes til. 

men jeg vil godt nok ikke være den der udelukkende blot sidder og regner på forskellige reaktioner, og løsninger som man så sætter bioteknologen fra KU til at lave. 

kort sagt kan jeg ike se forskellen i at have ingennør tittel på eller blot være bioteknologi uddannet. jeg har en forestilling om at ingennøren er den der udvikler metoderne og teknoloigierne, som de så sætter bioteknologerne til at anvende i lab. men de aldrig selv er i lab - men istedet fungere som en slags chef og istedet overvære om dält køre som det skal 

jeg håber mit spørgsmål giver nogenlunde mening og at der er en sød sjæl derude der har lyst til at svare 

på forhånd tak for hjælpen 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juli 2023 af Sigridlr

hey, sidder i samme situaiton lige nu. hvad endte du med at gøre hihi?


Skriv et svar til: forskel på ingennør uddannelse (DTU) og uddannelse fra KU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.