Matematik

Mellemregning til Familetur i nordjylland

28. marts 2022 af Cowboydk - Niveau: 8. klasse

Hejsa læser, jeg har en opgavesæt for hvor der skal være en mellemregning men jeg har et lille problem med en af opgaverene den lyder 

"3.2 Hvad er sandsynligheden for, at 2 drenge sover i samme køjeseng (A+B eller C+D)?"

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal skrive mellem regning til den her fordi jeg ved allerede at der er 24 kombinationer af de fire børn(A,b,c og d) og at drengene sover sammen i 8 af dem så den lyder 8/24 men hvordan skal jeg skrive mellemregningen? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2022 af peter lind

Det er forkert.

Du kan skrive alle muligheder direkte op. Der er så få muligheder at det er overkommeligt

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. marts 2022 af peter lind

Prøv at starte med den første seng. Drengen i sengen sætter du først til A og den anden dreng til henholdsvis B, C og D. Nu kan du droppe alt om dreng A. Så går du videre med dreng B  og den anden dreng til C og D.

Brugbart svar (1)

Svar #3
28. marts 2022 af SuneChr

Det er rigtigt, at drengene sover i samme sengegruppe i 8 af 24 tilfælde.
Det samme gælder for pigerne, hvis der er lige mange drenge og piger, som jeg formoder.
Tilbage er 8 tilfælde af de 24, hvor sengegrupperne er blandet.
Permutér (A B C D) = 4!  hvor A og B er drenge og C og D er piger.
Udvælg de otte permutationer, hvor AB eller BA står sammen helt til venstre eller helt til højre.

Skriv et svar til: Mellemregning til Familetur i nordjylland

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.