Matematik
Ulighed
I appendikset i min bog står der, at:
For alle x i de reelle tal. Så kan man sætte -x ind i denne ulighed og få:
Og for x<1 kan man så få:
Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor det er afgørende, at x<1. Kan nogen forklare mig det?
Svar #1
30. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren
Hvis x=0, er den sidste brøk ikke defineret. For x>1 er den negativ, mens exp(x) er positiv i strid med ulighedeen.
Svar #2
30. marts 2022 af Soeffi
#0...Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor det er afgørende, at x<1. Kan nogen forklare mig det?

Svar #3
30. marts 2022 af peter lind
Hvis du sætter x = -3 får du 1-3 <= exp(-3) helt i ioverensstemmelse med den anden version. Hvis du sætter x=-3 ind i den anden version får du 1-(-3)< exp(-(-3)) helt i overensstemmelse med den første version
Den sidste går ikke. Du kan for eks. se på x=-1. Du kan også se på at hvis du dividere med et negativt tal skal ulighedstegnet vendes.
Er du virkelig universitetsstuderende eller anden tilsvarende uddannelse?
Svar #4
01. april 2022 af AskTheAfghan
#0Så kan man sætte -x ind i denne ulighed og få:
Og for x<1 kan man så få:
Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor det er afgørende, at x<1. Kan nogen forklare mig det?
Fordi 1 - x er positiv, hvis x < 1. Dette sørger for, at hvis man dividerer med det positive 1 - x på hver side af lighedstegnet, vil ulighedstegnet forblive uændret (ellers skal det vendes om). Hvis x < 1, vil 1 - x ≤ e-x føre til 1 ≤ e-x/(1-x), eller, ækvivalent, ex ≤ 1/(1-x).
Svar #5
01. april 2022 af Soeffi
#0. Du har...
og...
Det er rigtigt, at a > b ⇒ 1/a < 1/b, men kun hvis a og b har samme fortegn. Hvis a er positiv og b er negativ, så bliver der ikke lavet om på fortegnet. I denne opgave får man, at 1 - x og exp(x) er positive for x < 1, mens 1 - x er negativ og exp(x) er positiv for x > 1. Derfor kan man kun vende ulighedstegnet for x < 1.
Svar #6
01. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)
Tak til jer alle. Jeg står med et nyt problem, som er, at jeg for |x|<1/2 skal vise, at:
Jeg ved jo, at:
Så kan jeg lave omskrivningen:
Jeg ved, at:
Så gælder det, at:
Men jeg kan ikke komme videre herfra. Kan jeg få et hint?
Svar #7
01. april 2022 af Soeffi
#6. Brug evt. Taylor-udvikling kombineret med den geometriske række:
Dvs.
Man sammenligner nu dette med 3·x for x ≥ 0:
Heraf kan udledes, at
da alle tre funktioner er ulige, og da 1/2 < √2/3. Lighedstegnet gælder for x = 0.
Svar #8
02. april 2022 af AskTheAfghan
#6 sinh(x) = (ex - e-x)/2. Der ønskes at finde estimatet i tælleren. Overbevis dig selv, at |ex - 1| < 3|x| for x < 1/2. Tilsvarende er |e-x - 1| < 3|x| for x > -1/2. Derved fås
|sinh(x)| ≤ (|ex - 1| + |1-e-x|)/2 = 3|x| for alle x i (-1/2,1/2).
Skriv et svar til: Ulighed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.