Matematik

Hvad er fejlen?

23. april 2022 af MajaXm - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg skal finde egenvektoren til et en systemmatrice.

Men når jeg skal finde egenvektoren for 0 passer min simulerede håndregning ikke med maples output. 

Jeg har løst den i maple via EigenValues og denne giver en egenvektor der hedder <0,0,1>

Når jeg prøver at finde den i "hånden" ved at trækker egenværdien fra i diagonalen og efterfølgende bruge gauss for jeg blot <0,0,0> 

Kan man ikke bruge diagonalisering når en egenværdi er 0? eller hvor er det det går galt? 

Maples output og den simulerede håndregning er vedhæftet:)) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. april 2022 af peter lind

Du kan jo gøre prøve og se om vektoren (0, 0, 1) giver 0 vektoren..

Jeg gør lige opmærksom på at egenværdien 0 er noget specel


Svar #2
24. april 2022 af MajaXm

#1

Du kan jo gøre prøve og se om vektoren (0, 0, 1) giver 0 vektoren..

Jeg gør lige opmærksom på at egenværdien 0 er noget specel

arhh jaer okay:))

Hvordan er egenværdien 0 speciel? Ved at den giver en konstant egenvektor - men er den speciel på andre måder? 

Mange tak for hjælpen:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2022 af peter lind

Det betyder at den ligger i kernen for vektorafbildningen og at billedet altid er samme vektor


Svar #4
25. april 2022 af MajaXm

#3

Det betyder at den ligger i kernen for vektorafbildningen og at billedet altid er samme vektor

Jaer okay, men hvad ville så være den nemmeste måde til at finde egenvektorern for en egenværdi 0? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2022 af peter lind

 Der er i almindelighed ikke nogen nemmeste metode. Man kan evt. udnytte nogle specielle strukturer i matrisen. Det er den opgave du har spurgt om er god eksempel på. Hele 3. søjle er udelukkende 0'er og da man ved at billedet af x3 er 3. søjle, kan man let se at billedet af x3 er nulvektoren


Skriv et svar til: Hvad er fejlen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.