Matematik

Konfidensinterval

25. april 2022 af mero56 - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med denne her opgave? Jeg skal løse den i Geogebra men ved ikke helt hvordan. 

Analysér data, med henblik på at give et så fyldestgørende svar på ovennævnte spørgsmål. Du kan f.eks. lave/beregne

• konfidensintervaller for diverse andele

• forskellige sandsynligheder ud fra datamaterialet


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2022 af Anders521

#0 Glem GeoGebra for et øjeblik. Hvad er det din pivottabel viser? Hvilken andel ønsker du at lave et konfidensinterval for? Og til hvilket signifikansniveau?


Svar #2
26. april 2022 af mero56

Analysebureauet Advice A/S har i 1.kvartal 2021 foretaget en analyse af den danske befolknings holdning til bæredygtighed. Dette er bl.a. gjort ved at stille 2014 repræsentativt udvalgte danskere følgende spørgsmål: Hvem har det største ansvar for at sikre den bæredygtige udvikling?

Jeg vil gerne lave konfidensinterval for 18-29 og 60+ der siger borgere.


Svar #3
26. april 2022 af mero56

#1

#0 Glem GeoGebra for et øjeblik. Hvad er det din pivottabel viser? Hvilken andel ønsker du at lave et konfidensinterval for? Og til hvilket signifikansniveau?

Analysebureauet Advice A/S har i 1.kvartal 2021 foretaget en analyse af den danske befolknings holdning til bæredygtighed. Dette er bl.a. gjort ved at stille 2014 repræsentativt udvalgte danskere følgende spørgsmål: Hvem har det største ansvar for at sikre den bæredygtige udvikling?

Jeg vil gerne lave konfidensinterval for 18-29 og 60+ der siger borgere.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. april 2022 af Anders521

#3 Ud fra dit pivottabel kan der aflæses, at der i aldersgruppen 18-29 er 457 har svaret på spørgsmålet om hvem der har størst ansvar for at sikre den bæredygtig udvikling . Af disse mener x = 183 at det er politikerne der har det største ansvar. Med en observationssæt på  n = 2014 udvalgte danskere, kan en andel i nævnte aldersgruppe som mener at det er politikerne har ansvaret, være p* = x/n.

Forudsætningen for at kunne lave konfidensinterval er a) n·p* ≥ 5 og b) n·(1 - p*) ≥ 5. Tjek dette.

Brug så formlen p* ± z·√ [p*·(1 - p*)/n], her er z=1,96


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2022 af Anders521

#3 En fortolkning af konfidensintervallet vil så være, at hvis der foretages samme analyser gentagne gange, vil 95% af disse indeholde den sande andel af danskere i aldersgruppen 18-29 som mener at politikerne har det største ansvar for at sikre den bæredygtige udvikling. 


Svar #6
26. april 2022 af mero56

Mange tak for hjælpen.
Men hvordan finder jeg p?

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. april 2022 af Anders521

#6 ... Det står i #4.


Skriv et svar til: Konfidensinterval

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.