Studievalg og videregående studie

Odontologi med et minimalt gennemsnit

27. april 2022 af lagkage11

Hej 

Nu kommer lige den korte af den lange..

Da jeg gik på gymnasiet, var alt lort - lige ud sagt. Der var, mildt sagt, betydelige udfordringer. Så min skolegang blev totalt nedprioriteret. Jeg lavede ikke lektier, havde fravær og skiftede klasse efter 1.år og igen efter 2.år. Så det sociale blev heller aldrig godt. 

Jeg dimitterede i 2015, med et virkelig dårligt gennemsnit på 3,3. Gennem årene har alt ændret sig til det bedre, og jeg har fået så stor en motivation for at læse og opnå noget stort. Jeg drømmer om at læse odontologi. Men har jeg nogen som helst chance for at blive optaget - nogensinde? 

Jeg har 4 års relevant erhvervserfaring indenfor sundhedssektoren, jeg har lavet frivilligt arbejde og jeg har vildt gode udtalelser fra mine tidligere ledere. Nu læser jeg kemi B op og ville så skulle matematik A samt fysik B også, for at opfylde adgangskravene til studiet. Jeg overvejer at søge ind på tandplejer til næste år, når jeg er færdig med at læse enkeltfag. Det ville måske give adgang efter et år.

Hvad tænker I derude? Spilder jeg min tid? Jeg er 25 år gammel og kan godt leve med tanken om, at jeg først vil være færdiguddannet tandlæge om 7-8 år måske. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. april 2022 af hillstrøm

det er aldrig spild af tid at udanne og dygtiggøre sig - somme tider er årene lige efter folkeskolen simpelt hen ikke de rette at udanne sig i - heldigvis kan man udanne sig hele livet

det er tværtimod enormt flot, at du har sat dig et mål og forfølger det - men om det er realistisk, det ved jeg simpelt hen ikke - der er en ret høj adgangskvotient - måske er uddannelsen som tandplejer mere realistisk - der er adgangskvotienten lidt lavere

er du sikker på, at udannelsen som tandplejer vil give adgang til odontologi? - som jeg læser det, er det først efter endt uddannelse, at man kan søge om optagelse på kandidatuddannelser 

https://studier.ku.dk/bachelor/tandplejer/karrieremuligheder/

hvis jeg var dig, så ville jeg starte med at tale med en studievejleder på de to uddannelser om mulighederne for optagelse - måske er kvote 2 en mulighed - og hvilke fag, du skal supplere med - og om udannelsen som tandplejer giver adgang til odontologi

"at opnå noget stort" er ikke nødvendigvis at få den højeste uddannelse - det kan bestemt også være, at arbejde med et fag, som man brænder for / finder interessant og spændende

måske skal du tænke lidt over, om det er titlen "tandlæge" du er lidt "forblændet" af eller om det er selve fagområdet du virkelig vil - for så er der jo andre muligheder


Svar #2
30. april 2022 af lagkage11

#1

det er aldrig spild af tid at udanne og dygtiggøre sig - somme tider er årene lige efter folkeskolen simpelt hen ikke de rette at udanne sig i - heldigvis kan man udanne sig hele livet

det er tværtimod enormt flot, at du har sat dig et mål og forfølger det - men om det er realistisk, det ved jeg simpelt hen ikke - der er en ret høj adgangskvotient - måske er uddannelsen som tandplejer mere realistisk - der er adgangskvotienten lidt lavere

er du sikker på, at udannelsen som tandplejer vil give adgang til odontologi? - som jeg læser det, er det først efter endt uddannelse, at man kan søge om optagelse på kandidatuddannelser 

https://studier.ku.dk/bachelor/tandplejer/karrieremuligheder/

hvis jeg var dig, så ville jeg starte med at tale med en studievejleder på de to uddannelser om mulighederne for optagelse - måske er kvote 2 en mulighed - og hvilke fag, du skal supplere med - og om udannelsen som tandplejer giver adgang til odontologi

"at opnå noget stort" er ikke nødvendigvis at få den højeste uddannelse - det kan bestemt også være, at arbejde med et fag, som man brænder for / finder interessant og spændende

måske skal du tænke lidt over, om det er titlen "tandlæge" du er lidt "forblændet" af eller om det er selve fagområdet du virkelig vil - for så er der jo andre muligheder

Tak for din besked hillstrøm, jeg sætter stor pris på det :-)

Tandplejer ser rigtig godt ud på ens kvote 2 ansøgning og jeg overvejer derfor, at læse tandplejer uddannelsen. Så kan jeg søge ind på tandlægestudiet hvert år, mens jeg læser på tandplejer uddannelsen. 

Jeg har generelt en stor interesse i sundhedsuddannelser, hvor tandlæge skriger højst. Jeg har bestemt også interesse i andre end tandlægeuddannelsen. Og jo, der er formentlig noget om titlen, der også kalder på mig. Det lægger jeg ikke skjul på, da det jo ér en god titel at have. Jeg kan også ærligt sige, at mit valg af uddannelse bestemt er påvirket af den økonomiske frihed jeg ønsker at have i fremtiden. Mange andre prioriterer måske løn mindre, men for mig betyder det altså noget. I virkeligheden vil de fleste af os jo ønske at vi kunne arbejde mindre, og have mere tid til at nyde livet og familien. Der synes jeg at en god løn er en stor motivationsfaktor. Jeg har arbejdet nogle år og det er i hvert fald min erfaring :-)

- Jeg har bestilt tid til en samtale hos en studievejleder, det håber jeg kan hjælpe lidt.

- Enhver anden må også dele et fif, hvis der er nogle derude med kendskab til gode kvote 2 ansøgninger til tandlægestudiet. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2022 af DrNielsen

Det er aldrig forkert at forfølge sin drøm. Tiderne ændrer sig - mange ting influerer på ens skolegang.

I forhold til kvote 2 er der aldrig rigtige eller forkerte svar. Der er dog nogle ting man skal overveje inden man går i gang.

Da jeg i sin tid gik i gymnasiet og drømte om at blive læge, troede jeg ikke at jeg ville kunne nå kvote 1 snittet. Det gjorde jeg alligevel. Jeg kendte dengang en læge der sad i kvote 2 udvalget i Odense og bedømte ansøgerne. Jeg havde en backup plan der hed at jeg kunne uddanne mig som portør. Det var en relativt kort uddannelse med masser af erfaring på hospitalet. Det jeg ikke vidste dengang men ved nu - i form af mit lægelige hverv - er at portører har helt anderledes arbejdsopgaver. Mit bekendstskab fortalte at han ville nedprioritere en ansøger der havde brugt tid på at uddanne sig som portør fordi arbejdsopgaverne er helt forskellige, fordi det ikke var målrettet nok og fordi - ikke mindst - det var spild af uddannelsesmæssige resurser. Om alle tænker på den måde tror jeg ikke. Jeg tror bare man skal huske på at man skal kunne argumentere for sine valg og vælge dem med omhu.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. august 2022 af jeredh

Hej
Jeg er vild nysserige på, om du kom ind på studiet gennem kvote 2, for jeg står i samme situation.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. oktober 2022 af Heyhoh

Hej. Jeg er i gang med at uddanne mig som tandplejer efter at have forsøgt at komme ind på odontologi i 2 år med kvote 2. Kan sige at det er YDERST svært at komme ind med andet end snit (ikke for at nedbryde drømme). Jeg har endda et ganske godt snit på 9,9 og 2 års erfaring i sundhedsvæsenet, samt er nu på tandplejer uddannelsen. Intet har hjulpet. Man skal også have i tankerne, at de kun optager ca 87 på odontologi og kun 10%-20% er fra kvote 2, det er virkelig ikke mange mennesker, når der hvert år søger over 900 mennesker ?? til gengæld optages der næsten 50% fra kvote 2 på tandplejer og vi er ca 75 på hver årgang.
så giv det nogle forsøg, men hav også en backup drøm, man kan udrette mange store ting med mange andre uddannelser

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. februar 2023 af HejLilNa

Hejsa,

vil det være muligt at jeg kunne læse din ansøgning ifh til kvote 2?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. februar 2023 af Heyhoh

Søgte kun ind på kvote 2 odontologi i aarhus og der skulle man ikke skrive ansøgning. Kun vedhæfte papir på studierelevant erfaring

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. februar 2023 af jeredh

Har du en idé om, hvorfor du ikke fik tilbudt en studieplads i odontologi - og har du erfaring fra tandlægesektoren?

Brugbart svar (1)

Svar #9
19. februar 2023 af Heyhoh

Nej det har jeg selvfølgelig ikke en ide om, det får man ikke noget at vide om, men tænker bare at der var nogen med højere snit og bedre erfaring.
Læser som sagt tandplejer, havde erhvervserfaring som hjælper/rengøringassistent på klinik, arbejde med børn og ældre i det offentlige.

Brugbart svar (0)

Svar #10
20. februar 2023 af HejLilNa

Hvordan er tandplejer studiet så, ved du om det er mange det kommer ind via kvote 2?

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. februar 2023 af Heyhoh

Der kommer ca. 74-80 ind i århus mener jeg, og så vidt jeg ved er det ca 50% fra kvote 2

Brugbart svar (0)

Svar #12
20. februar 2023 af HejLilNa

Søgte du kvote 1 eller hvordan?

Skriv et svar til: Odontologi med et minimalt gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.