Matematik

Matematikaflevering

28. april 2022 af xxsara3 - Niveau: B-niveau

Hej folkens. 

Jeg har fået en matematikaflevering for, og har besvaret alt. Dog er jeg stødt på én lille træls opgave, som jeg ikke kan finde ud af, og jeg har derfor brug for hjælp. Dog skal opgaven løses på Maple, hvilket jeg ikke ved hvordan man gør. 

Er der nogle der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: parameterfremstilling.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. april 2022 af Anders521

#0

a) Med punktet P(4, 5) og retningsvektoren r = [2, 5] er parameterfremstillingen givet ved                                                                                       (x, y) = [4, 5] + t·[2, 5], t∈R.                                                                          b) Parameterfremstillingen kan omskrives til et system af ligninger med t som ubekendt:                                                                                                           x = 4 + 2t                                                                                                                                                               y = 5 + 5t                                                                                  Sættes y = 0 den sidste ligning (da denne er liningen for x-aksen, hvilket også er y-koordinaten til det søgte skæringspunkt) fås parameterværdien 0 = 5 + 5t  ⇔ t = -1. Sættes værdien i den første ligning fås x-koordinaten x = 4 + 2(-1) = 2. Altså er skæringspunktet (2,0).                                                                                                            


Skriv et svar til: Matematikaflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.