Matematik

Hjælp til spg

02. maj 2022 af luka2921 - Niveau: B-niveau

Kig filen 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2022 af Moderatoren

Gør således:

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. maj 2022 af mathon


Svar #3
02. maj 2022 af luka2921

#1

Gør således:

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Jeg kan ikke huske hvilken formel jeg skal bruge til at regne ligningen ud. 

Jeg undskylder for ikke at have kommunikeret mig ordenligt. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. maj 2022 af Moderatoren

Du behøver ikke undskylde – det er bare for din egen skyld :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. maj 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllllll}\textbf{a)}\\&& k(x)=&-x^3+12x^2+17\\\\&& k{\, }'(x)=&-3x^2+24x\\\\\\&& k{\, }'(7)=&-3\cdot 7^2+24\cdot 7=3\cdot 7\cdot \left ( -7+8 \right )=21\\\\&& k(7)=&-7^3+12\cdot 7^2+17=7^2\cdot \left ( -7+12 \right )+17=49\cdot 5+17=\\\\&&&24.5\cdot 10+17=245+20-3=265-3=262\\\\&\textup{tangentligning}\\&\textup{i }\left ( 7,262 \right )\textup{:}\\&&y=&k{\, }'(7)\cdot \left ( x-7 \right )+k(7)=\\\\&&&21\cdot \left ( x-7 \right )+262=\\\\&&&21x-147+262=\\\\&&&21x+115 \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #6
02. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

b) sæt k(x) = t(x), hvor t(x) er højresiden af ligningen for tangenten. Det giver en trediegradsligning, som du skal løse. Du kan kaste dig ud i at slå løsningsformlen op og bruge en masse kræfter på at gå den vej, men der er en meget nemmere vej. Du kender allerede dobbeltroden, så du kan benytte k(x)-t(x) = a(x-r1)(x-r2)(x-r3), hvor du kender de to rødder og a.


Skriv et svar til: Hjælp til spg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.