Kemi

Tilstandsformer i reaktionen

07. maj 2022 af lagkage11 - Niveau: B-niveau

Er der en som kan forklare mig, hvilke tilstandsformer stofferne har?

MnO4- + Fe2+ + Mn2+  +  Fe3+

I eksperimentet indgik alle stofferne i væsker, men kan jeg skrive (aq) ved alle?

Være så venlig at svare med ord, da jeg ikke lærer så meget hvis tilstandsformerne blot bliver plottet ind.

På forhånd, tusind tak,


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2022 af Heptan

Ja de er alle som (aq). Man bruger (aq) når stofferne er i vand. Der findes andre væsker end vand.


Svar #2
07. maj 2022 af lagkage11

#1

Ja de er alle som (aq). Man bruger (aq) når stofferne er i vand. Der findes andre væsker end vand.

Tak for svar. 

Altså det er korrekt at skrive (aq)? Fx har jeg jern(ll)ionerne fra en opløsning med svovlsyre og ståluld.

Eller burde jeg skrive (l) for liquid? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2022 af Sveppalyf

Når der optræder frie ioner (altså ikke ioner der sidder i et molekyle som for eksempel NaCl), så kan man vel som udgangspunkt regne med at det er (aq), kan man ikke? Med mindre reaktionen foregår i et andet opløsningsmiddel end vand.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. maj 2022 af mathon

I hvilken tilstand forekommer Fe2+?
                                                           opløst i vand
                                          hvorfor
                                                           \small Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}

\small Fe\,_{\textit{(l)}} ville være smeltet jern

\small Fe^{2+}\,_{\textit{(l)}} forekommer vist ikke.


Svar #5
07. maj 2022 af lagkage11

#4

I hvilken tilstand forekommer Fe2+?
                                                           opløst i vand
                                          hvorfor
                                                           \small Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}

\small Fe\,_{\textit{(l)}} ville være smeltet jern

\small Fe^{2+}\,_{\textit{(l)}} forekommer vist ikke.

Tusind tak, vigtig pointe.


Svar #6
07. maj 2022 af lagkage11

#3

Når der optræder frie ioner (altså ikke ioner der sidder i et molekyle som for eksempel NaCl), så kan man vel som udgangspunkt regne med at det er (aq), kan man ikke? Med mindre reaktionen foregår i et andet opløsningsmiddel end vand.

Det er meget godt spørgsmål som jeg ville ønske, jeg kunne svare på. Hvis du kommer frem til det, må du meget gerne dele det med mig 


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. maj 2022 af mathon

Opløsningsmidlet vand er polært og trækker ionerne i et letopløseligt salt fra hinanden,
hvorved de enkelte ioner er i tilstanden:
                                                                     opløst i vand, dvs    \textup{ion}\,_{\textit{(aq)}}


Svar #8
07. maj 2022 af lagkage11

#7

Opløsningsmidlet vand er polært og trækker ionerne i et letopløseligt salt fra hinanden,
hvorved de enkelte ioner er i tilstanden:
                                                                     opløst i vand, dvs    \textup{ion}\,_{\textit{(aq)}}

Godt at få på plads. Men hvordan er det så at der kan skrives (aq) ved kaliumpermanganat? Det er jo ikke en enkelt ion


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. maj 2022 af mathon

                     KMnO_4\,_{\textit{(s)}}\;\overset{H_2O}{\longrightarrow} \;K^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. maj 2022 af Heptan

Permanganat er en sammensat ion, samme regel gælder da som simple ioner.


Skriv et svar til: Tilstandsformer i reaktionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.