Fysik

Magnetisk fluxtæthed og magnetfelt

25. maj 2022 af helene2003 - Niveau: A-niveau

Jeg har så "heldig" at have trukket fysik A til eksamen i år.
Men elektromagnetisme er just ikke det, der er min spidskompetence.

Jeg er blevet superforvirret over nogle ting.
1. Hvad er det helt præcis forskellen er på et E-felt og B-felt?
2. Hvad er fortæller magnetisk flux noget om - altså hvordan hænger det sammen med magnetisk fluxtæthed?
3. Bare Faraday's induktionslov helt generelt..

Håber virkelig nogen kan svare, for både mine bøger og internettet lader lidt til at synes, det hele er en selvfølge...


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

E-feltet er det elektriske felt, mens B-feltet er fluxtætheden. Der findes desuden H-feltet, der er det magnetiske felt.

Har man to parallelle metalplader med en spændingsforskel U og en afstand d, er der mellem dem et elektrisk felt. Dette er et eksempel på et E-felt.

Har man en lang spole med n vindinger pr meter og der løber strømmen I gennem spolen, vil der i spolens indre være et magnetfelt, der er H=nI. Hvis man fører en ledning hen over feltet vinkelret på feltet, vil der induceres en spændingsforskel mellem ledningens ender. Denne spændingsforskel er U = H*μ0*l*v, hvor U er den inducerede spændingsforskel, H er magnetfeltets størrelse, μ0 er en naturkonstant, l er trådens længde inde i feltet og v er trådens hastighed vinkelret på tråden og H-feltet. Hvis man sætter en jernstang ind i spolen og gentager forsøget uden andre ændringer, får man U = H*μrμ0*l*v. Størrelsen B =H*μrμ0 kaldes den magnetiske flukstæthed, så man har U = B*l*v. Normalt vil B være en funktion af stedet. Det er  ikke samme fluxtæthed inde i spolen og udenfor. Ser man på et lukket område i rummet, vil der altid være en fluxtæthed, der går ind i området og en fluxtæthed, der går ud. Det viser sig, at hvis man integrerer B over områdets overflade gange normalvektoren ud af rummet over hele overfladen, bliver resultatet 0. Nøjes man med at integrere over den del, hvor B går ind, får man en størrelse, der kaldes den magnetiske flux. Det svarer til, at man har et springvand, der sender vandt ud i mange retninger. Fluxen svarer til den samlede vandmængde, der kommer ud pr sekund, mens, hvis der er en figur, der bliver ramt af noget af vandet, svarer B til, hvor tæt vanddråberne falder på figuren.


Svar #2
26. maj 2022 af helene2003

Tak for svar. Hvis man ser på scenariet med de to metalplader i afstanden d, ville magnetfeltet og E-feltet være vinkelret på hinanden ifølge min bog. Så det er pladerne, der laver E-feltet, og sender man en spænding gennem pladerne dannes magnetfeltet vinkelret på E-feltet. Er det korrekt?

Og kan man have et B-felt uden et E-felt og hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

Man sender ikke en spønding gennem noget. Man kan oplade pladerne til forskellige spændinger. Når pladerne er opladet, vil der være en spændingsforskel. Denne bevirker, at der er et E-felt. år der ikke sker ændring i E-feltet og der ikke løber strøm, er der ikke noget magnetfelt.

Man kan godt have et B-felt uden et E-felt. Det har man f.eks. omkreng og i en permanent magnet.


Skriv et svar til: Magnetisk fluxtæthed og magnetfelt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.