Matematik

hjælp?

01. juni 2022 af spørgsmål12 - Niveau: B-niveau

Gør rede for linjens ligning (s. 172). Forklar, hvordan denne kan omskrives til en lineær funktion og hvordan man finder linjens hældningsvinkel.

jeg har lavet en redegørelse for sætningen men ved ikke hvordan jeg skal forklare hvordan den kan omskrives til en lineære funktion og hvordan man finder hældningsvinklen.

nogen har en ide?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2022 af Christianfslag

a=\frac{\Delta y}{\Delta x}


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2022 af mathon

Forudsat den rette linje ikke er
parallel med y-aksen
gælder for to faste punkter \small (x_1,y_1) og \small (x_2,y_2)
og et variabelt punkt \small (x,y):
                                                      \small \begin{array}{llllll}&& \frac{y-y_1}{x-x_1}=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}=a\\\\ \textup{hvoraf:}\\&&y-y_1=a\cdot (x-x_1)\\\\&& y=ax+\left ( y_1-a\cdot x_1 \right )\\\\&& y=ax+b \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2022 af Eksperimentalfysikeren

Der er mere end énligning for samme linje. Hvordan ser den ligning, du har set på ud?


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll}&& y=ax+b\\\\ \textup{h\ae ldningsvinkel:}\\&& v=\tan^{-1}\left ( a \right ),\quad -\frac{\pi}{2}<v<\frac{\pi}{2} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2022 af Eksperimentalfysikeren

Hvis ligningen er på formen ax+by+c=0, kan den omskrives til y = dx+e, som der den dorm, jeg formoder, den skal omskrives til, når der står, den skal omskrives til en lineær funktion.

ax+by+c=0\\ by = -ax-c y = \frac{-a}{b}x+\frac{-c}{b}

Hældningsvinklen får så af v = tan-1(-a/b).


Skriv et svar til: hjælp?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.