Kemi

stofmægnde

02. juni 2022 af yyyyyyyyyyyy - Niveau: B-niveau

til opg. b, kan jeg ikke finde ud af hvilket stof jeg skal tage stofmængden af. Når jeg vælger magnesium-karbonat får jeg 242, men resultatet siger noge andet??


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2022 af mathon

                 \small \begin{array}{lllllll}&& MgCO_3\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,HCl\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;MgCl_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;CO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\textup{reaktionsforhold:}\\&&MgCl_2:HCl=1:2\\\\\textup{antal mol }MgCl_2\textup{:}\\&&n_{MgCl_2}=\frac{0.750\;\mathrm{g}}{84.31\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}=0.0089\;\mathrm{mol}\\\\ \textup{antal mol }HCl:\\&&n_{HCl}=2\cdot n_{MgCl_2}=2\cdot \left (0.0089\;\mathrm{mol} \right )=0.0178\;\mathrm{mol} \end{array}


Svar #2
04. juni 2022 af yyyyyyyyyyyy

#1

                 \small \begin{array}{lllllll}&& MgCO_3\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,HCl\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;MgCl_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;CO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\textup{reaktionsforhold:}\\&&MgCl_2:HCl=1:2\\\\\textup{antal mol }MgCl_2\textup{:}\\&&n_{MgCl_2}=\frac{0.750\;\mathrm{g}}{84.31\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}=0.0089\;\mathrm{mol}\\\\ \textup{antal mol }HCl:\\&&n_{HCl}=2\cdot n_{MgCl_2}=2\cdot \left (0.0089\;\mathrm{mol} \right )=0.0178\;\mathrm{mol} \end{array}

Jo, ladge lige mærke til min fejl ;)

Kan du lige hjælpe med, hvad reglen er ift. retningsforskydelse af redoxreaktioner. Altså hvornår forskydes den mod venstre eller højre efter at have beregnet Keq for en redoxreaktion?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2022 af mathon

Dit spørgsmål relaterer til en reversibel proces:

               f.eks.           \small A+B \rightleftharpoons C+D
.
med reaktionsbrøken:

                                 \small Y=\frac{\left [ C \right ]\cdot \left [D \right ]}{\left [ A \right ]\cdot \left [B \right ]}
og  ligevægtsbrøken:

                                 \small K_{eq}=\frac{\left [ C \right ]\cdot \left [D \right ]}{\left [ A \right ]\cdot \left [B \right ]}

Hvis \small Y>K_{eq} forskydes reaktionen mod venstre

Hvis \small Y<K_{eq} forskydes reaktionen mod højre

Hvis \small Y=K_{eq} er reaktionen i ligevægt


Svar #4
06. juni 2022 af yyyyyyyyyyyy

#3

Dit spørgsmål relaterer til en reversibel proces:

               f.eks.           \small A+B \rightleftharpoons C+D
.
med reaktionsbrøken:

                                 \small Y=\frac{\left [ C \right ]\cdot \left [D \right ]}{\left [ A \right ]\cdot \left [B \right ]}
og  ligevægtsbrøken:

                                 \small K_{eq}=\frac{\left [ C \right ]\cdot \left [D \right ]}{\left [ A \right ]\cdot \left [B \right ]}

Hvis \small Y>K_{eq} forskydes reaktionen mod venstre

Hvis \small Y<K_{eq} forskydes reaktionen mod højre

Hvis \small Y=K_{eq} er reaktionen i ligevægt

hvor ligger redox i dette, kan du give et eksempel?


Skriv et svar til: stofmægnde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.