Matematik
Optimering: R'(x), C'(x), O'(x)
Godaften. Jo mere jeg kigger på den her opgave, jo mere forvirret bliver jeg! Det er en opgave om optimering.
Hvor det daglige overskud kan bestemmes ved O(x)= R(x) - C(x)
For begge er dm :
Jeg skal så bestemme det daglige overskud, ved hjælp af funktionerne, differentiere dem (beregne grænseomsætning/omkostning) ooooog ved brug af de differentierede funktioner, finde det maksimale daglige overskud ? O'(x)=0 .. But hooow?!?! Jeg er helt lost :(
Svar #1
09. juni 2022 af peter lind
Du skal beregne O(x) og derefter differentiere O(x). Hertil skal du bruge at (xn)' = n*xn-1. Jeg ved ikke rigtigt hvad dit problem er, så skriv noget mere om det.
Svar #2
09. juni 2022 af riseandshine
#1Du skal beregne O(x) og derefter differentiere O(x). Hertil skal du bruge at (xn)' = n*xn-1. Jeg ved ikke rigtigt hvad dit problem er, så skriv noget mere om det.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg finder det maksimale daglige overskud - altså selve beregningen? Jeg tror min beregning er helt forkert.
Fordi jeg har fået R'(x)=C'(x) til 500*1=0.021x^2+7.6
Jeg kan ikke lige lure hvordan jeg skal finde det daglige maksimale overskud ved at sætte O'(x)=0 ?
Svar #3
09. juni 2022 af peter lind
Du skal slet ikke finde R'(x) = C'(x). Hvor har du dog fået den mærkelige ide fra.
Som jeg skrev
1) Find O(x)
2) Find O'(x)
du kan i stedet finde
1) R'(x)
2) C'(x)
3) R'(x) - C'(x) = O'(x)
Svar #4
10. juni 2022 af riseandshine
#3Du skal slet ikke finde R'(x) = C'(x). Hvor har du dog fået den mærkelige ide fra.
Som jeg skrev
1) Find O(x)
2) Find O'(x)
du kan i stedet finde
1) R'(x)
2) C'(x)
3) R'(x) - C'(x) = O'(x)
Det er fordi der står i vores bog at man finder O'(x) ved R'(x)=C'(x), men jeg kunne heller ikke få det til at stemme, derfor jeg spurgte om hjælp herinde. :)
Svar #5
10. juni 2022 af Anders521
#4 ... Der er en forskellen ml. at skrive R'(x) - C'(x) og R'(x) = C'(x).
Svar #6
13. juni 2022 af riseandshine
Er der slet ikke en der gider, at tage sig lidt til til at forklare mig HVORDAN jeg gør sådan helt konkret med de tal jeg har stillet op? Jeg har siddet med det så længe nu, jeg kan simpelthen ikke komme videre.
Skriv et svar til: Optimering: R'(x), C'(x), O'(x)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.