Engelsk

Social media or medium?

16. juni 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hvad ville I sige her, om “six degress” er et medium eller media.

Jeg ville nok sige: “medium”???

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2022 af Moderatoren

Begrund hvorfor – Det er vigtigt at kunne begrunde


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2022 af Stygotius

Ordet "media" er flertal af entalsordet "medium" = en ting i midten


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2022 af kravlundis

På engelsk bruger man, som 'Stygotius' siger, medium når der er tale om ental. 

På dansk er det valgfrit om man vil bruge suffikset -ie eller -ium (socialt medie/medium) om ental. Ligesom det er valgfrit om man vil skrive gymnasie eller gymnasium. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2022 af Stygotius

Jeg tror nok at lige netop i forb.med ordet '"medie" er denne endelse  for det meste reserveret til betydningen af en person (et medie) som påstår at han/hun har overnaturlige (synske) evner og er i stand til at kommunikere med afdøde personer. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2022 af MN0710

#4

Jeg tror nok at lige netop i forb.med ordet '"medie" er denne endelse  for det meste reserveret til betydningen af en person (et medie) som påstår at han/hun har overnaturlige (synske) evner og er i stand til at kommunikere med afdøde personer. 

Jeg synes nu at 'medium' bliver brugt mere end 'medie' når det kommer til det spirituelle:)


Svar #6
16. juni 2022 af Annicca (Slettet)

Så, konklusionen er at begge kan bruges…?

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juni 2022 af kravlundis

Jeg er enig med 'MN0710'.

https://dsn.dk/ordbog/noid/socialt_medie/


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juni 2022 af kravlundis

#6
Nej, konklusionen er, at man på engelsk bruger "medium" når der er tale om ental, og "media" om flertal.


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juni 2022 af Stygotius

Ad # 5  og  # 6

Nej -Forskellen er helt klar. Ingen vil kalde et spiritistisk  medie for et "medium"


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. juni 2022 af Stygotius

Ordet et "medium" er synonymt med ordet et "middel",  ikke med hvide damer på slotte hvor det spøger, eller underlige kvinder og mænd der videregiver budskaber fra spøjse figurer, der burde være holdt op med den slags for længe siden 


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. juni 2022 af kravlundis

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=medium,b&query=medium


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. juni 2022 af Stygotius

Jeg vil hævde at "medie" og "medium" kan være synonyme, men at man om en spiritistisk optrædende kun bruger ordet "medie".

Når man på den anbefalede side siger noget tilsyneladende andet i eks. 3, er det citerede jo netop brugt  i betydningen "et middel", en mellemmand. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. juni 2022 af Stygotius

At sige at der er lige som med "gymnasium/gymnasie",  er at anvende en falsk analogi.


Skriv et svar til: Social media or medium?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.