Matematik

stigningsprocent

14. juli kl. 15:40 af shain - Niveau: 10. klasse
Har en opgave som handler om cykelløb. Skal have rettet opgaverne.
3.1 10000^2-100^2= b= 98 cm?

3.2 400 m/ 100 m * 21% = 84 m?

3.3 Tan-1(0,21)? lodret afstand/ vandret afstand = stigningsprocent

3.4 er der en formel til udregningen?
Skal man bruge Tangens?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli kl. 15:51 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juli kl. 16:12 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textbf{3.1}\\&&b=\sqrt { \left ( 100\;\mathrm{m} \right )^2+\left(21\;\mathrm{m} \right )^2 }=\sqrt{10441\;\mathrm{m^2}}&=&102.181\mathrm{m} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juli kl. 16:19 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{3.3}\\&& \sin(v)=\frac{21}{100}=0.21\\\\&& v=\sin^{-1}\left ( 0.21 \right )&=&12.12\degree \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juli kl. 16:23 af mathon

\small \small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{3.4}\\&& \sin(10\degree)=? \end{array}


Svar #5
14. juli kl. 16:29 af shain

0,1736?

Brugbart svar (0)

Svar #6
15. juli kl. 01:13 af SuneChr

# 0
Lad os forestille os et topografisk kort i målestoksforholdet  1 : 25000  over den stejle bakke på
Kiddesvej i Vejle.
Den nævnte strækning på 400 m skulle da på kortet være 1,60 cm, men er "kun" 1,56 cm.
Hvordan hænger det sammen?
_____________
Vink:  Se skitsen i det vedhæftede.

 


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. juli kl. 12:16 af SuneChr

# 2
Den gode Pythagora har ladet høre fra sig:
Der skal stå minus under det første rodtegn og ikke plus.


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. juli kl. 12:23 af mathon

korrektion af tastefejl:

\small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{3.1}\\&&b=\sqrt { \left ( 100\;\mathrm{m} \right )^2-\left(21\;\mathrm{m} \right )^2 }=\sqrt{10441\;\mathrm{m^2}}&=&102.181\mathrm{m} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. juli kl. 19:52 af Eksperimentalfysikeren

#8 En katete er altid kortere end hypotenusen!


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. juli kl. 08:25 af mathon

2. korrrektion:

\small \small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{3.1}\\&&b=\sqrt { \left ( 100\;\mathrm{m} \right )^2-\left(21\;\mathrm{m} \right )^2 }=\sqrt{10441\;\mathrm{m^2}}&=&97.8\;\mathrm{m} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. juli kl. 09:43 af mathon

3. korrrektion:

\small \small \small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{3.1}\\&&b=\sqrt { \left ( 100\;\mathrm{m} \right )^2-\left(21\;\mathrm{m} \right )^2 }=\sqrt{9559\;\mathrm{m^2}}&=&97.8\;\mathrm{m} \end{array}

Det går sgu "godt" her i sommervarmen.


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. juli kl. 14:06 af SuneChr

Ad # 6
Bemærkningen er gjort under antagelsen, at Kiddesvej over en 400 m strækning er fuldstændig lineær,
og at højdeforskellen er 84 m.
Med mit perifere kendskab til Vejle måtte jeg på et kort konstatere, at Kiddesvej fra "Foran Møllen" til "Koldingvej" viger lidt fra den rette linje.
Skulle man skære helt ind til benet, nu når Touren er aktuel,  kunne man inddele hele strækningen i småbidder og finde stigningen pr. småbid. Endnu bedre ville det blive at lade småbidderne gå mod nul.
Der er naturligvis, i praksis, en nedre grænse for niveaukurvernes indbyrdes difference; de gode landkort opererer med, så vidt jeg ved,  2,5 m.   


Skriv et svar til: stigningsprocent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.