Matematik

Mængdealgebra

07. september 2022 af norm (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder og roder med noget mængdealgebra. Jeg prøver at forstå sammenhængen, som er vist i den vedhæftede figur. Hvordan skal det, som er understreget med rødt, forstås intuitivt? Altså hvordan kan det forklares i ord? Og kan nogen forklare mig det trin i beviset, som er markeret med blåt?

Vedhæftet fil: proof.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2022 af peter lind

Du kan nemmest se det ved at tegne tre cirkler som overlapper


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. september 2022 af nyegaard19

Linjen, som er understreget med rødt:

Mængden A uden C er ægte delmængde af foreningsmængden af mængden A uden B og mængden B uden C.

Det er oftest en stor hjælp at tegne et såkaldt Venn-diagram, hvori mængderne fremstår som cirkler. Mængden A uden C ville i et Venn-diagram svare til en cirkel, der delvist er overlappet af den cirkel, der står for mængden C. A\C svarer til 'arealet' af A fratrukket C.

Mængderne 'plejer' for såvidt altid at være delmængder af en grundmængde, også kaldt 'univers'. En komplementærmængde (mængdebogstav med opløftet c) til en bestemt mængde svarer i så fald til grundmængden fratrukket den bestemte mængde.

Jeg mangler ellers nogle oplysninger for at hjælpe med beviset, for eksempel hvad betegnelsen for grundmængden er, og hvordan mængderne A, B og C står i forhold til hinanden, så som om de har indbyrdes 'overlap' (Venn-diagram) eller beskrevet formalt, om der er flere oplysninger om hvilke mængder er konjunkte (har en ikke tom fællesmængde).

For eksempel: Hvis A ikke har noget 'overlap' med B, så er deres indbyrdes fællesmængde den tomme mængde (så er A og B disjunkte). Mere korrekt: Hvis A og B ikke har elementer til fælles, så er de disjunkte.


Svar #3
07. september 2022 af norm (Slettet)

Jeg har fundet ud af, hvad der gik galt i min forståelse for problemet. Det er fordi, at min lærebog bruger, at \subsetikke betyder ægte delmængde, men vilkårlig delmængde, hvilket er en smule forvirrende!


Skriv et svar til: Mængdealgebra

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.