Tysk

Google Translate

20. september 2022 af Moehy - Niveau: B-niveau

Hej allesammen,

Jeg vil lige skrive til jer angående om Google Translate. Jeg ser mange af mine klassekammerater som benytter progammet til at oversætte sætninger de har skrevet fra dansk til tysk.

Jeg har også søgt på internettet, på engelsk om "Is German in Google Translate accurate?" der står at "Yes, Google Translate is very accurate for the most part. In some cases, it's 94%+ accurate!"

To spørgsmål:

1. Kan ens lære se om man har brugt Google Translate.

2. Er det virkeligt rigtig, at Google Translate i Tysk er "94%+ accurate"?


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. september 2022 af Quarr

De snyder kun dem selv ved at bruge det.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. september 2022 af Eksperimentalfysikeren

Hvis der med "94%+ accurate" menes, at mindst 94% af ordene er oversat korrekt, kan der være op til 6% ord, der er oversat forkert. En simpel tekst kommer let op over 100 ord, så der vil meget nemt være nogle ord, der er oversat forkert, hvilket afslører brugen af maskinoversættelse, så læreren kan ofte nemt se, at det er en maskinoversættelse, der er tale om.

Tag den besværlige vej. Lær at oversætte selv. Så er du bedst stillet, hvis du møder en tysker.


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. september 2022 af SuneChr

.SP 210920220107.PNG

Vedhæftet fil:SP 210920220107.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. september 2022 af Stygotius

ad #3

Verbet "smelt" findes på engelsk men bruges kun om en smelteproces ved meget øje grader  -afgjort ikke  om is.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september 2022 af kravlundis

#4

Indlæg #3 er uden tvivl ment som en morsomhed - tak til "Stygotius" for at forklare, hvorfor det er sjovt. 

Derudover bruges verbet smelt ikke kun om smelteprocesser ved meget høje temperaturer - det kan også, selvom det er sjældent, bruges som den lange tillægsform af "to smell", fx "he who smelt it dealt it". 


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. september 2022 af Stygotius

Ja,jo, det er da rigtigt, men man gik jo ud fra at der var ment en infinitiv, ikke en p p.

Jeg er bange for a kravlundis er kommet til at blande to forskelllige verber sammen  sit indlæg.

Han mener sikkert en "kort tillægsform" = perf.ptc. af verbet "smell", dvs. alternativet til "smelled". Den lange tillægsform af dette verbum er "smelling"

Verbet "to smelt" heddr i p.p. og impf. "smelted"

For at skære det ud i pap og neon:

smell  -  smelled/smelt  -  smelled/smelt

smelt - smelted - smelted


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. september 2022 af kravlundis

Jo tak, jeg byttede naturligvis rundt på de to bøjninger. 

#5 var bare for at være på tværs - med et smil på læben. "Smelt" som perf. ptc er vist kun noget ærkebritiske mennesker bruger. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. september 2022 af Stygotius

Hvornår er nogen "ærkebritisk" ???


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. oktober 2022 af Stygotius

ad # 1

NB.  "De snyder kun sig selv"


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. oktober 2022 af Stygotius

Er der noget som Google Translate naturligvis ikke kan klare, er det oversættelse af synonymer og af idiomer.


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. oktober 2022 af kravlundis

Jovist kan Google Translate oversætte både synonymer og idiomer. Man skal bare sørge for at oversætte til eller fra engelsk; for eksempel oversættes "die Draumen drücken" korrekt til "cross ones fingers". Selvfølgelig kan den ikke klare alt: "Ich verstehe nur Bahnhof" oversættes ukorrekt til "I only understand train station" i stedet for det korrekte "I dont understand anything". 

Jeg siger ikke, at brugen af Google Translate er "etisk korrekt", men det er efterhånden blevet til en myte, at hjemmesiden ikke kan bruges til noget. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. oktober 2022 af Stygotius

Jeg skrev at der er problemer med synonymer og idiomer. Det du nævner, er netop et idiom.

Synonymer og  homografer rodes der f.eks. rundt i. Et opslag på  f.eks. ordet "skuffe" giver  -forståeligt nok-   resultatet "disappoint" selv om der er ment substantivet en skuffe.

En oversættelse af det engelske idiom "Make a clean breast of it "  resulterer i "Lav et rent bryst af det",  så jo, der er problemer med at genkende synonymer og idiomer.  

Tag det dog roligt:  Hier irrte  sich sogar Goethe.


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. oktober 2022 af kravlundis

Synonymer og  homografer rodes der f.eks. rundt i. Et opslag på  f.eks. ordet "skuffe" giver  -forståeligt nok-   resultatet "disappoint" selv om der er ment substantivet en skuffe.

Det er næppe Google Translates skyld, det er bare fordi man ikke kan finde ud af at bruge en online oversætter. Havde man gjort sig den ulejlighed at skrive "en skuffe" havde man fået det korrekte "a drawer". 

Jeg gider ikke gennemgå hvert eneste idiom der måtte findes på engelsk, og se om Google Translate kan oversætte selv de mest obskure - så skal man da være verdens største pernittengryn. Min pointe var såmænd bare, at en stor del af den efterhånden forældede kritik af Google Translate er, ja, forældet.


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. oktober 2022 af Stygotius

Goddag, mand, økseskaft !

Hvad er i øvrigt et "obskurt idiom" ??

Et idiom er som bekendt(?) et udtryk  -specielt for et bestemt sprog-  hvor de enkelte ord ikke betyder det samme som det samlede udtryk.

Et idiom kan være en metafor men behøver ikke være det.


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. oktober 2022 af kravlundis

Et obksurt idiom er et idiom der ikke bliver brugt særligt ofte. 

Jeg gider ikke diskutere Google Translate med en person der ikke forstår sig på programmet og dets udvikling - det er spild af både min og personens tid. 


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. oktober 2022 af Stygotius


Brugbart svar (0)

Svar #17
08. oktober 2022 af Stygotius

Ja, det kommer jo an på hvor stort ens eget ordforråd er.


Brugbart svar (1)

Svar #18
11. august 2023 af TorbenSchmidt

Hej,

Det er godt, at du søger information og stiller spørgsmål om brugen af Google Translate. Her er svar på dine to spørgsmål:

1. Kan ens lærer se om man har brugt Google Translate?
Det kan variere. Nogle gange kan lærere muligvis opdage, hvis en elev har brugt Google Translate, især hvis oversættelsen er meget præcis og ikke afspejler elevens normale sprogfærdigheder eller stil. Google Translate har nogle karakteristika ved oversættelser, der kan afsløre brugen af maskineoversættelse, såsom formuleringer, der ikke normalt bruges af en elev på det pågældende niveau. Det bedste er altid at arbejde på at forbedre dine egne sprogfærdigheder og bruge oversættelsesværktøjer som hjælpemidler snarere end som en erstatning for at lære.

Det afhænger af dit normale niveau. Hvis du i undervisningen har svært ved at formulere en hel sætning og så afleverer et dokument med en rigtighedsprocent på 94%, jamen så er du busted. Selvom læreren måske ikke kan bevise det, vil han/hun i tvivlstilfælde give dig en anden opgave for at sammenligne. Denne gang under andre forhold. Lærere er ikke dumme.

2. Er det virkelig rigtigt, at Google Translate i Tysk er "94%+ accurate"?
Selvom Google Translate har gennemgået betydelige forbedringer og er blevet mere nøjagtig over tid, bør du tage påstanden om "94%+ accurate" med et gran salt. Nøjagtigheden af Google Translate varierer afhængigt af sætningskompleksitet, kontekst, slang, kulturelle nuancer og sprogpar. Mens det måske er nogenlunde nøjagtigt i nogle tilfælde, kan det stadig give fejl og oversætte ordret uden at tage hensyn til den korrekte kontekst eller grammatik. Det er vigtigt at huske, at Google Translate ikke altid kan fange nuancerne og det dybere forståelse af sproget, som en menneskelig oversætter kan.

Husk, at det bedste for din sprogudvikling er at arbejde på dine færdigheder gennem praksis, dialog og brug af sproget på en autentisk måde. Hvis du bruger Google Translate, skal det være som et hjælpeværktøj og ikke som en erstatning for din egen indsats og læring.


Svar #19
06. oktober 2023 af Moehy

#18

Hej,

Det er godt, at du søger information og stiller spørgsmål om brugen af Google Translate. Her er svar på dine to spørgsmål:

1. Kan ens lærer se om man har brugt Google Translate?
Det kan variere. Nogle gange kan lærere muligvis opdage, hvis en elev har brugt Google Translate, især hvis oversættelsen er meget præcis og ikke afspejler elevens normale sprogfærdigheder eller stil. Google Translate har nogle karakteristika ved oversættelser, der kan afsløre brugen af maskineoversættelse, såsom formuleringer, der ikke normalt bruges af en elev på det pågældende niveau. Det bedste er altid at arbejde på at forbedre dine egne sprogfærdigheder og bruge oversættelsesværktøjer som hjælpemidler snarere end som en erstatning for at lære.

Det afhænger af dit normale niveau. Hvis du i undervisningen har svært ved at formulere en hel sætning og så afleverer et dokument med en rigtighedsprocent på 94%, jamen så er du busted. Selvom læreren måske ikke kan bevise det, vil han/hun i tvivlstilfælde give dig en anden opgave for at sammenligne. Denne gang under andre forhold. Lærere er ikke dumme.

2. Er det virkelig rigtigt, at Google Translate i Tysk er "94%+ accurate"?
Selvom Google Translate har gennemgået betydelige forbedringer og er blevet mere nøjagtig over tid, bør du tage påstanden om "94%+ accurate" med et gran salt. Nøjagtigheden af Google Translate varierer afhængigt af sætningskompleksitet, kontekst, slang, kulturelle nuancer og sprogpar. Mens det måske er nogenlunde nøjagtigt i nogle tilfælde, kan det stadig give fejl og oversætte ordret uden at tage hensyn til den korrekte kontekst eller grammatik. Det er vigtigt at huske, at Google Translate ikke altid kan fange nuancerne og det dybere forståelse af sproget, som en menneskelig oversætter kan.

Husk, at det bedste for din sprogudvikling er at arbejde på dine færdigheder gennem praksis, dialog og brug af sproget på en autentisk måde. Hvis du bruger Google Translate, skal det være som et hjælpeværktøj og ikke som en erstatning for din egen indsats og læring.

Tak for et langt og dybdegånde svar. Det er bare ærgerligt, at du skriver svaret, nu hvor jeg har afsluttet tysk og begyndt på  3.g

Jeg er meget glad for at have afsluttet tysk; det var det mest kedelige og ubrugelige fag i mit liv. Der var ikke noget spændende i faget. Det var ligesom at spise et tørt kiks. Hele tiden jeg havde tysk, tænkte jeg over, hvad fanden har jeg gjort med mit liv, hvorfor sidder jeg fast i noget lort? Jeg forstår ikke dem som hæver tysk på A, hvorfor vil de have endnu et ekstra år med et kedeligt fag der ikke bidrager en skid til ens liv?

Da jeg havde afsluttet tysk, følte jeg mig fri som en fugl. Jeg følte mig fri ligesom danskerne under Anden Verdenskrig, da Nazi-Tyskland ikke besat landet mere, fordi de tabte Anden Verdenskrig.


Brugbart svar (0)

Svar #20
06. oktober 2023 af Stygotius

moehys svar er både dumt og barnligt. At forkaste den største kulturnation i Europa er hinsides al fornuft. Jeg tror at du har haft en elendig tysklærer, der ikke formåede at give jer glæde ved et spændende fag. Synes du også at dansk grammatik er kedeligt og noget lort ???

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.