Matematik

HJÆLP

04. oktober 2022 af Anonymbruger190 - Niveau: C-niveau

 Jeg har brug for hjælp til nedenstående opgave:


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. oktober 2022 af microhexa42

Opgave 1: Det vil nok hjælpe at kigge på hver linje for sig. Lad dig ikke skræmme af "albuen" i grafen. Du kan se, at der går en graf fra x = -4 til x = 2, og en anden fra x = 2 til x = 5. Så kan du aflæse regneforskriften ved at tælle hvor mange trin du skal op ad y-aksen fra ét punkt på grafen for at x bliver 1 trin større - alternativt kan du gøre det omvendt hvis du ikke vil have noget at gøre med halve trin. Så skal du evt. omregne for at få hvor meget større (eller mindre) y bliver når x bliver 1 større.

Opgave 2: Hvis du tænker på hver linje som én graf, kan du indtaste hver regneforskrift for sig i Geogebra. Du kan sætte grænser ved at skrive dem ind på samme tid som du skrifter regneforskriften, fx

Så ville du få en ret graf som går fra x=0 til x=2 med regneforskriften y = x. Det er selvfølgelig ikke svar på opgaven men du skal bruge samme metode. :)

Opgave 3: Der står den skal løses grafisk, så jeg tænker du skal se på billedet og skrive x-koordinaten til det punkt hvor y er -1. f(x) og y er jo det samme.


Svar #2
04. oktober 2022 af Anonymbruger190

Okay - tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. oktober 2022 af microhexa42

Redigerede lige nogle tastefejl i grænserne i opgave 1.

Håber det hjalp :)


Svar #4
04. oktober 2022 af Anonymbruger190

Det gjorde det, men hvordan kan jeg lave opgave 3?

Forstår ikke lige helt hvordan jeg skal bærger mig ad med det. Har prøvet samme måde i geogebra og så sat x til -1


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2022 af microhexa42

Læg mærke til hvor grafen skærer y-aksen. :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. oktober 2022 af microhexa42

Husk du skal finde x, ikke y, for f(x) svarer jo til y.


Skriv et svar til: HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.