Matematik

HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

04. oktober 2022 af ice222 - Niveau: C-niveau

Nogle der vil send mig jeres pdf facit til den her opgave 236


Svar #1
04. oktober 2022 af ice222

send pdf til min email: [email protected]


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. oktober 2022 af microhexa42

Man lærer sjældent af at blot få facit. Du vil lære meget mere af en god forklaring - så klarer du dig også bedre til eksamen. :)

Hvis du bare vil tjekke at du er kommet frem til det rigtige, så er der ikke noget galt i at kigge på facit.

Hvilket program bruger I? Excel? TI-Nspire? Jeg kan nok give en mere målrettet forklaring hvis jeg ved hvilket program du skal bruge. Opgaven er jo lidt teknisk.


Svar #3
04. oktober 2022 af ice222

Vi bruger Excel og maple.

Brugbart svar (1)

Svar #4
04. oktober 2022 af microhexa42

Uha, det er ved at være mange år siden jeg sidst har brugt Excel. Ser lige om jeg kan huske det vi lavede i 9. klasse. :P

a. Skriv antal år og cashflow i hver deres kolonne i Excel. Så markerer du cellerne og gør det følgende:

Så er du allerede godt i gang.

b. Højre-klik på punkterne, så skulle du gerne få denne lille menu frem:

Tryk på "Tilføj tendenslinje". Der skulle gerne være et vindue som dukker op til højre - her kan du markere at du gerne vil få vist ligningen.

c. Nu har du ligningen, så du kan beregne det forventede cashflow efter 9 år. Du udregner bare ligningen for x=9. :)

d. Altså jeg ville nok bruge ligningen til at finde x, når y=0. Det er meget mere præcist. Du kan også udvide grafen ved at indtaste et tilfældigt tal (fx 5) der hvor der står "Fremad" under "Prognose" (se sidste skærmbillede). Jeg vil dog anbefale at du også finder x, når y=0.


Skriv et svar til: HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.