Matematik

Optimering

14. november 2022 af kejs - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til følgende opgave. Er der nogen der kan hjælpe? Tusind tak.

En ny revolutionerende og meget populær juledåse på 1/2 liter har facon som en nisse (en cylinder og en kegletop ovenpå). I skal analysere denne dåse. Hvorledes skal denne ”juledåse” dimensioneres, således at materialeforbruget er mindst muligt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2022 af SuneChr

Benyt formlerne for overflade og rumfang af cylinder og krumme overflade og rumfang af kegle.
Rumfanget skal i alt være 500 cm3 . Husk bunden i cylinderen.
Opstil det samlede overfladeareal af cylinder plus kegle som en funktion af de ukendte størrelser
og undersøg funktionens minimum.


Svar #2
14. november 2022 af kejs

Ved stadig ikke helt hvordan jeg skal løse opgaven, undskyld.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2022 af StoreNord

Jeg kunne forestille mig, at bægeret er beregnet til at drikke juleøl af med spidsen nedad.
Det er nok meningen, at du skal lægge det omkring x-aksen og integrere overflade og volumen frembragt af en graf drejet i en cirkel på 360 grader. Denne graf skal så bestå af en skrå linje og en ret linje.
Jeg er ikke så sikker på, at du skal medregne nogen cylinderbund.
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. november 2022 af Soeffi

#0. Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1939189. Skal cylinder og kegle optimeres hver for sig, eller er der et forhold mellem deres højder?


Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.