Matematik

Hvad er gaffelforskrifter? Hvordan bruger/regner man dette ud?

01. februar 2023 af SkolleNørd - Niveau: A-niveau

Nogle der kan forklare mig om gaffeforskrifter?

Jeg forstår det ikke.

Nogle der kan hjælpe med vedhæftede opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2023 af StoreNord

En gaffelforskrift ser du på billedet, altså f(x).
Kald de 2 delfunktioner g(x) og h(x).

Find h(1).

g(1) skulle gerne have den samme y-værdi i x=1.
Løs ligningen:   g(1) = h(1)

Tegn derefter f(x) på kvadreret papir eller med Geogebra.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. februar 2023 af StoreNord


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. februar 2023 af ringstedLC

"Gaflen" ses ved at "f(x)" deles i to eller flere grene på gaflen. Gaffelfunktioners delforskrifter er forsynet med kriterier, der afgør hvilken gren, der skal bruges til hvilken x-værdi.


Svar #5
01. februar 2023 af SkolleNørd

#4

"Gaflen" ses ved at "f(x)" deles i to eller flere grene på gaflen. Gaffelfunktioners delforskrifter er forsynet med kriterier, der afgør hvilken gren, der skal bruges til hvilken x-værdi.

Fistår intet med ''grene''. Det giver slet ingen mening.


Svar #6
01. februar 2023 af SkolleNørd

Hvad er de der hajmunder for? Hvad har det af betydning?

Kunne det ikke ligeså godt være:

''Regn disse to formler ud: f(x)=3x+6      & g(x)=4x+6''

Og så går beregningen således i et matematikprogram/app:

solve(0.7*x + 5 = 10*10.8^x)

?


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. februar 2023 af ringstedLC

Det blev så nærmest en stegegaffel med to "grene".


Brugbart svar (1)

Svar #8
01. februar 2023 af SuneChr

# 7
Den kan måske give os kammertonen på 440 svingninger pr. sek?


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. februar 2023 af StoreNord

Når du har fundet b, kan du starte Geogebra og skrive:         Hvis(x < 1, 2x + b, -3 x + 7)


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. februar 2023 af StoreNord

En hajmund kaldes også en Tuborg-hat.


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. februar 2023 af ringstedLC

#8 Stegegaffel, ikke stemmegaffel, men hvem ved?

Beklager de manglende evner i frihåndstegning!


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. februar 2023 af SuneChr

Jeg fejllæste instrumentet som en stemmegaffel og så ikke først teksten.
En stemmegaffel vil også være adskilt med grenene og grebet således, at ens hånd ikke svinger med.
# 10 En hyggelig bil - fra før verden gik af lave.


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. februar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Med "hajmund" mener du vel "<" eller ">". "<" betyder "mindre end", f.eks. "2<5" betyder "2 er mindre end 5". Tilsvarende betder ">" "større end". "≥" betyder større end eller lig med". "2<5" kaldes et udsagn. Et udsagn kan være sandt eller falsk. Dette udsagn er sandt, mens "2>5" er et falskt udsagn. "x<1" kaldes et åbent udsagn fordi man ikke kan afgøre, om det er sandt eller falsk før man ved, hvad x er.

Gaffelfunktionen har to (eller flere) forskrifter hver efterfulgt af et åbent udsagn. Når man skal finde funktionsværdien for en bestemt x-værdi, finder man den gren, hvor det åbne udsagn bliver et sandt udsagn, når man indsætter x-værdien i stedet for x, og benytter så den forskrift, der står i samme linie.

Om Tuborgvognen: Det ejendommelige tag over førerhuset er en efterligning af en paraply, der var anbragt over kuskesædet på Tuborgs hestevogne. Det er tegnet "{", der kaldes en Tuborgparentes, fordi det ligner paraplyen.


Svar #14
02. februar 2023 af SkolleNørd

Dette er da ikke “et åbent udsagn”. ("x<1).
Dette betyder at x er mindre end 1?

Brugbart svar (0)

Svar #15
02. februar 2023 af ringstedLC

#14:

#13

"x<1" kaldes et åbent udsagn fordi man ikke kan afgøre, om det er sandt eller falsk før man ved, hvad x er.

Og da x er den uafhængige variabel, er det optil "brugeren" af forskriften, at sørge for, at udsagnet bliver sandt inden han indsætter x i forskriften og beregner funktionsværdien.

Bemærk: De to udsagn for opgavens forskrift gør det muligt at gøre netop en af delforskrifterne sande uanset hvilken x-værdi, der vælges.


Svar #16
03. februar 2023 af SkolleNørd

Jeg forstår ikke hvordan man udregner det, når der er de der to haj-munde kommer ind i opgaven/ligningen?

Brugbart svar (0)

Svar #17
03. februar 2023 af Anders521

#16 Jeg ville følge anvisningen i #1.

1) Der står, "Kald de 2 delfunktioner g(x) og h(x)". Fint, lad g(x) = 2x + b og h(x) = -3x +7;                            2) Dernæst står der "Find h(1)". I funktionen h skal du erstatte bogstavet x med tallet 1, og                                 regne dvs. h(1) = -3·1 + 7 = ...                                                                                                                          3) I #1 skrives, at "g(1) skulle gerne have den samme y-værdi i x=1" Med y-værdi menes                                 det tal du ville få af regnestykket -3·1 + 7. Dernæst er g(1) = 2·1 + b = 2 + b. Altså betyder skrivelsen at 2 +      b skal være lig med tallet. Du får en ligning, talværdien for b ikke kendes. Ka' du løse ligningen?                  4)  "Løs ligningen:   g(1) = h(1). Tegn derefter f(x) på kvadreret papir eller med Geogebra" Dette trin er        for at tjekke, grafisk og ved udregninger, om du har fået den rette tal-værdi for b. 

.


Brugbart svar (0)

Svar #18
03. februar 2023 af SuneChr

Jeg vil sige, med krav om kontinuitet for x = 1 må gælde:
f (x) → 2 + b  for x → 1-     ∧      f (x) → 4 for x → 1+       ⇒       2 + b = 4
(De små indeks fortegn betyder x gående fra venstre henh.vis. fra højre). 
 


Brugbart svar (0)

Svar #19
04. februar 2023 af Anders521

#18 Kontinuitetskravet er langt over trådskriverens faglige niveau. 


Svar #20
04. februar 2023 af SkolleNørd

#17

#16 Jeg ville følge anvisningen i #1.

1) Der står, "Kald de 2 delfunktioner g(x) og h(x)". Fint, lad g(x) = 2x + b og h(x) = -3x +7;                            2) Dernæst står der "Find h(1)". I funktionen h skal du erstatte bogstavet x med tallet 1, og                                 regne dvs. h(1) = -3·1 + 7 = ...                                                                                                                          3) I #1 skrives, at "g(1) skulle gerne have den samme y-værdi i x=1" Med y-værdi menes                                 det tal du ville få af regnestykket -3·1 + 7. Dernæst er g(1) = 2·1 + b = 2 + b. Altså betyder skrivelsen at 2 +      b skal være lig med tallet. Du får en ligning, talværdien for b ikke kendes. Ka' du løse ligningen?                  4)  "Løs ligningen:   g(1) = h(1). Tegn derefter f(x) på kvadreret papir eller med Geogebra" Dette trin er        for at tjekke, grafisk og ved udregninger, om du har fået den rette tal-værdi for b. 

.

jeg forstår det indtil trin 2 og er faldet fra ved trin 3, da jeg ikke forstår hvad b er/hvordan det skal brues/hvor det kommer fra?


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.