Matematik
Hvad er gaffelforskrifter? Hvordan bruger/regner man dette ud?
Nogle der kan forklare mig om gaffeforskrifter?
Jeg forstår det ikke.
Nogle der kan hjælpe med vedhæftede opgave?
Svar #1
01. februar kl. 21:29 af StoreNord
En gaffelforskrift ser du på billedet, altså f(x).
Kald de 2 delfunktioner g(x) og h(x).
Find h(1).
g(1) skulle gerne have den samme y-værdi i x=1.
Løs ligningen: g(1) = h(1)
Tegn derefter f(x) på kvadreret papir eller med Geogebra.
Svar #4
01. februar kl. 21:47 af ringstedLC
"Gaflen" ses ved at "f(x)" deles i to eller flere grene på gaflen. Gaffelfunktioners delforskrifter er forsynet med kriterier, der afgør hvilken gren, der skal bruges til hvilken x-værdi.
Svar #5
01. februar kl. 22:26 af Kemiobse
#4"Gaflen" ses ved at "f(x)" deles i to eller flere grene på gaflen. Gaffelfunktioners delforskrifter er forsynet med kriterier, der afgør hvilken gren, der skal bruges til hvilken x-værdi.
Fistår intet med ''grene''. Det giver slet ingen mening.
Svar #6
01. februar kl. 22:30 af Kemiobse
Hvad er de der hajmunder for? Hvad har det af betydning?
Kunne det ikke ligeså godt være:
''Regn disse to formler ud: f(x)=3x+6 & g(x)=4x+6''
Og så går beregningen således i et matematikprogram/app:
solve(0.7*x + 5 = 10*10.8^x)
?
Svar #7
01. februar kl. 22:37 af ringstedLC
Det blev så nærmest en stegegaffel med to "grene".
Svar #8
01. februar kl. 22:42 af SuneChr
# 7
Den kan måske give os kammertonen på 440 svingninger pr. sek?
Svar #9
01. februar kl. 22:58 af StoreNord
Når du har fundet b, kan du starte Geogebra og skrive: Hvis(x < 1, 2x + b, -3 x + 7)
Svar #11
01. februar kl. 23:03 af ringstedLC
#8 Stegegaffel, ikke stemmegaffel, men hvem ved?
Beklager de manglende evner i frihåndstegning!
Svar #12
01. februar kl. 23:27 af SuneChr
Jeg fejllæste instrumentet som en stemmegaffel og så ikke først teksten.
En stemmegaffel vil også være adskilt med grenene og grebet således, at ens hånd ikke svinger med.
# 10 En hyggelig bil - fra før verden gik af lave.
Svar #13
02. februar kl. 00:16 af Eksperimentalfysikeren
Med "hajmund" mener du vel "<" eller ">". "<" betyder "mindre end", f.eks. "2<5" betyder "2 er mindre end 5". Tilsvarende betder ">" "større end". "≥" betyder større end eller lig med". "2<5" kaldes et udsagn. Et udsagn kan være sandt eller falsk. Dette udsagn er sandt, mens "2>5" er et falskt udsagn. "x<1" kaldes et åbent udsagn fordi man ikke kan afgøre, om det er sandt eller falsk før man ved, hvad x er.
Gaffelfunktionen har to (eller flere) forskrifter hver efterfulgt af et åbent udsagn. Når man skal finde funktionsværdien for en bestemt x-værdi, finder man den gren, hvor det åbne udsagn bliver et sandt udsagn, når man indsætter x-værdien i stedet for x, og benytter så den forskrift, der står i samme linie.
Om Tuborgvognen: Det ejendommelige tag over førerhuset er en efterligning af en paraply, der var anbragt over kuskesædet på Tuborgs hestevogne. Det er tegnet "{", der kaldes en Tuborgparentes, fordi det ligner paraplyen.
Svar #14
02. februar kl. 20:14 af Kemiobse
Dette betyder at x er mindre end 1?
Svar #15
02. februar kl. 20:39 af ringstedLC
#14:
#13"x<1" kaldes et åbent udsagn fordi man ikke kan afgøre, om det er sandt eller falsk før man ved, hvad x er.
Og da x er den uafhængige variabel, er det optil "brugeren" af forskriften, at sørge for, at udsagnet bliver sandt inden han indsætter x i forskriften og beregner funktionsværdien.
Bemærk: De to udsagn for opgavens forskrift gør det muligt at gøre netop en af delforskrifterne sande uanset hvilken x-værdi, der vælges.
Svar #16
03. februar kl. 07:34 af Kemiobse
Svar #17
03. februar kl. 09:31 af Anders521
#16 Jeg ville følge anvisningen i #1.
1) Der står, "Kald de 2 delfunktioner g(x) og h(x)". Fint, lad g(x) = 2x + b og h(x) = -3x +7; 2) Dernæst står der "Find h(1)". I funktionen h skal du erstatte bogstavet x med tallet 1, og regne dvs. h(1) = -3·1 + 7 = ... 3) I #1 skrives, at "g(1) skulle gerne have den samme y-værdi i x=1" Med y-værdi menes det tal du ville få af regnestykket -3·1 + 7. Dernæst er g(1) = 2·1 + b = 2 + b. Altså betyder skrivelsen at 2 + b skal være lig med tallet. Du får en ligning, talværdien for b ikke kendes. Ka' du løse ligningen? 4) "Løs ligningen: g(1) = h(1). Tegn derefter f(x) på kvadreret papir eller med Geogebra" Dette trin er for at tjekke, grafisk og ved udregninger, om du har fået den rette tal-værdi for b.
.
Svar #18
03. februar kl. 21:11 af SuneChr
Jeg vil sige, med krav om kontinuitet for x = 1 må gælde:
f (x) → 2 + b for x → 1- ∧ f (x) → 4 for x → 1+ ⇒ 2 + b = 4
(De små indeks fortegn betyder x gående fra venstre henh.vis. fra højre).
Svar #19
04. februar kl. 05:56 af Anders521
#18 Kontinuitetskravet er langt over trådskriverens faglige niveau.
Svar #20
04. februar kl. 12:10 af Kemiobse
#17#16 Jeg ville følge anvisningen i #1.
1) Der står, "Kald de 2 delfunktioner g(x) og h(x)". Fint, lad g(x) = 2x + b og h(x) = -3x +7; 2) Dernæst står der "Find h(1)". I funktionen h skal du erstatte bogstavet x med tallet 1, og regne dvs. h(1) = -3·1 + 7 = ... 3) I #1 skrives, at "g(1) skulle gerne have den samme y-værdi i x=1" Med y-værdi menes det tal du ville få af regnestykket -3·1 + 7. Dernæst er g(1) = 2·1 + b = 2 + b. Altså betyder skrivelsen at 2 + b skal være lig med tallet. Du får en ligning, talværdien for b ikke kendes. Ka' du løse ligningen? 4) "Løs ligningen: g(1) = h(1). Tegn derefter f(x) på kvadreret papir eller med Geogebra" Dette trin er for at tjekke, grafisk og ved udregninger, om du har fået den rette tal-værdi for b.
.
jeg forstår det indtil trin 2 og er faldet fra ved trin 3, da jeg ikke forstår hvad b er/hvordan det skal brues/hvor det kommer fra?