Fysik

Kinematik stedgraf

23. februar 2023 af Moehy - Niveau: B-niveau

Nogen der kan hjælpe mig med at løse opgaven? Jeg har siddet fast i lang tid.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2023 af Soeffi

#0. Indsætter billede.

Strækning skal nok forstås som afstand til startpunkt, når man bevæger sig langs en ret linje, ellers kan jeg ikke se, hvordan man kan komme tilbage til 0...?


Svar #2
23. februar 2023 af Moehy

#1

#0. Indsætter billede.

Strækning skal nok forstås som afstand til startpunkt, når man bevæger sig langs en ret linje, ellers kan jeg ikke se, hvordan man kan komme tilbage til 0...?

Jeg har ikke skrevet nul, den stod bare sådan der.

Hastigheden til t = 2s er det 4,5?

Farten til t = 6,5s er det 9?

Jeg har svært med at lave opgave c, skal jeg tælle på grafen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. februar 2023 af Soeffi

#2...

Jeg har ikke skrevet nul, den stod bare sådan der. (Det er ikke det jeg hentyder til. Jeg hentyder til grafen.)

Hastigheden til t = 2s er det 4,5? Nej det er hældningen:  9/4 m/s = 2,25 m/s

Farten til t = 6,5s er det 9? Hældningen er -1/5 m/s = -0,2 m/s

Jeg har svært med at lave opgave c, skal jeg tælle på grafen? Jeg vil sige: Det fjerneste punkt gange 2 = 2·9 m = 18 m


Svar #4
23. februar 2023 af Moehy

Den siger at det er forkert...


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. februar 2023 af Soeffi

#4. Prøv evt. med 0 eller 9 m...ellers ved jeg det ikke.


Svar #6
23. februar 2023 af Moehy

#5

#4. Prøv evt. med 0 eller 9 m...ellers ved jeg det ikke.

Stadigvæk forkert :(


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. februar 2023 af jl9

I b) står der "fart" og ikke "hastighed"


Svar #8
23. februar 2023 af Moehy

#7

Hvordan løser man så opgaven? Jeg er stadigvæk forvirret.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. februar 2023 af jl9

Jeg vil mene den er løst i #3, men jeg er forvirret over hvad forskellen mellem "fart" og "hastighed" er


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. februar 2023 af SuneChr

Ja, i svarruden for hastighed v er der kun mulighed for at angive farten |v| . 


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. februar 2023 af ringstedLC

a)

En positiv hastighed er en distance i positiv retning pr. tid:

\begin{align*} \textup{Hastighed}: &\;v(t)=\tfrac{s}{t} \\ \textup{Hastighed}_{2\,\textup{s}}: &\; v(2)=\tfrac{9\,\textup{m}}{4\,\textup{s}}=2.25\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. februar 2023 af ringstedLC

b)

Fart er en distance uanset retning pr. tid:

\begin{align*} \textup{Fart}: &\;\bigl | v(t) \bigr | &&= \tfrac{\left |s\right |}{t} \\ \textup{Fart}_{6.5\,\textup{s}}: &\;\bigl | v(6.5) \bigr | &&= \tfrac{\left |8\,-\,9 \right |\,\textup{m}}{(9\,-\,4)\,\textup{s}} &&= \;\;\,0.2\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \\\\\textup{Bem\ae rk}:\\ \textup{Hastighed}_{6.5\,\textup{s}}: &\;\;v(6.5) &&= \tfrac{(8\,-\,9)\,\textup{m}}{(9\,-\,4)\,\textup{s}} &&= -0.2\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. februar 2023 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{Fart}_\textup{gnm.-snit} &= \tfrac{\bigl(|\,9\,-\,0\,|\,+\,|\,8\,-\,9\,|\,+\,|\,0\,-\,8\,|\bigr)\,\textup{m}}{(17\,-\,0)\,\textup{s}} &= \tfrac{18\,\textup{m}}{17\,\textup{s}} &= 1.06\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \\ \textup{Hastighed}_\textup{gnm.-snit} &= \tfrac{\bigl((9\,-\,0)\,+\,(8\,-\,9)\,+\,(0\,-\,8)\bigr)\,\textup{m}}{(17\,-\,0)\,\textup{s}} &= \tfrac{0\,\textup{m}}{17\,\textup{s}} &= 0.00\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \end{align*}


Skriv et svar til: Kinematik stedgraf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.