Fysik

Konstruering af telefonoplader til eksamensprojekt

01. marts 2023 af Rumballsm - Niveau: B-niveau

Hej jeg står og skal lave et projekt til fysik-B eksamen, som skal indeholde 3 kvantitative forsøg. Jeg ville gerne lave noget med strøm, men min lære sagde der helst skulle være et twist i forsøgene eller omhandle en bestemt problemformulering- heraf hvordan en telefonoplader virker.

Først skal jeg have transformeret AC til DC og ensrette strømmen, det kan jeg godt finde ud af. Men videre skal jeg have en regulator og nogen komponenter som resistorere og kondensatorere i opladerens kredsløb for at sikre en korrekt strøm, (Se vedhæftede billede). Jeg tager udgangspunkt i en 5V 2A spændingsregulator så opladeren får en effekt på 10W. Kondensatorene kan man altid købe de rigtige størrelser til. Men hvordan finder jeg ud af hvilke størrelser jeg skal bruge? Jeg tager udgangspunkt i vedhæftede billede, som er fra en person der har lavet en telefonoplader fra et 9V batteri. Jeg kommer dog til at bruge en noget højere strøm end de 20mA fra et 9V batteri, har det betydning for valg af kondensatorer?

Mit overordnede spørgsmål er altså om hvordan jeg kan finde ud af hvilken kondensator størrelse jeg skal bruge, så jeg ikke ødelægger min telefon under forsøget, og samtidig en begrundelse for valget. Derudover, fungere kredsløbet på billedet så overhovdet sikkert? Det ser nemlig meget simplere ud end da jeg åbnede min egen lille 5W telefonoplader, som havde en hulens masse chips loddet på sig.

Jeg havde tænkt mig de 3 forsøg skulle være

- Transformattion af AC til DC + ensretning

- Et forsøg med afladning af kondensatorer (elektrolytiske). Kan man egentlig ud fra et forsøg med afladning af kondensatorer begrunde hvilke kondensatorer der ville være bedst til sin telefonoplader?

- Tredje forsøg er ikke sikker på endnu, nogen idéer?

Tusind tak for hjælpen på forhånd! :)


Svar #1
01. marts 2023 af Rumballsm

billede vedhæftet:

Vedhæftet fil:kredsløb tlfoplader.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. marts 2023 af peter lind

Hvad er det du kalder 7805?

Der er jo kun jævnstrøm så hvad skal de kondensatorer gøre godt for?


Skriv et svar til: Konstruering af telefonoplader til eksamensprojekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.