Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

ASAP brug for hjælp! Forsøg på samme person?

11. marts 2023 af bond007bond

Hej

Skal lave et forsøg om måling af blodtryk, hvor jeg skal se om blodtrykket stiger, når forsøgspersonen taler om en stressende oplevelse. Som kontrolforsøg, holder jeg en normal samtale med en person, om noget så enkelt som hvad de laver i hverdagen. Har dog et spørgsmål ift. om jeg kan udføre kontrolforsøget på samme person, der skal medvirke i det rigtige forsøg? Så jeg først tjekker blodtrykket og pulsen efter en normal samtale, og senere hen tjekker det efter en stressende samtale?

Har virkelig brug for hurtigt hjælp, da jeg er presset på tid.

Tak!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2023 af Sveppalyf

Jeg vil mene nej. Man skal tilstræbe at forholdene er så ens som muligt for test- og kontrolgruppen, på nær det ene forhold som man ønsker at undersøge for (her: om samtalen er stressende eller ej). Der kan være stor forskel på en måling af blodtrykket om det er første gang eller man har prøvet det før. Man er typisk lidt nervøs første gang så målingen bliver lidt højere.

I en rigtig videnskabelig undersøgelse kan man heller ikke kun teste to personer. Jo flere personer man har i de to grupper, des mere brugbar er undersøgelsen. Hvis antallet er forsøgspersoner er lavt, vil en eventuel målt forskel på de to grupper bare kunne afvises som "statistisk støj".


Svar #2
12. marts 2023 af bond007bond

#1

Jeg vil mene nej. Man skal tilstræbe at forholdene er så ens som muligt for test- og kontrolgruppen, på nær det ene forhold som man ønsker at undersøge for (her: om samtalen er stressende eller ej). Der kan være stor forskel på en måling af blodtrykket om det er første gang eller man har prøvet det før. Man er typisk lidt nervøs første gang så målingen bliver lidt højere.

I en rigtig videnskabelig undersøgelse kan man heller ikke kun teste to personer. Jo flere personer man har i de to grupper, des mere brugbar er undersøgelsen. Hvis antallet er forsøgspersoner er lavt, vil en eventuel målt forskel på de to grupper bare kunne afvises som "statistisk støj".

Okay, tusinde tak for hjælpen! Så må jeg hurtigt ud og finde forsøgspersoner.


Skriv et svar til: ASAP brug for hjælp! Forsøg på samme person?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.