Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

analyse i bioteknologi

12. marts 2023 af pandaelsker

Hej,

Jeg skal lave en analyse af en artikel skrevet af calmette i 1931, hvor jeg skal komme frem til hvor stor betydning BCG-vaccinen har haft for udbredelsen af tuberkulose.

Jeg er meget itvivl om hvordan man analysere i biotek, da jeg ikke får særlig meget data ud af artikel, blot nogle få resultater som et sænket dødstal. 

Der er for det meste bare historie om hvordan vaccinen blev skabt og hvilke tanker der var bag den. Jeg føler at det bliver utrolig meget redegørelse hvis jeg bare skal skrive det der står i artiklen.

Hvad er det for nogle fagbegreber jeg skal komme ind på, og hvordan er det overhovedet man analysere en artikel i bioteknologi?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2023 af potteplante8

Jeg skrev en SRO om vaccinegodkendelse i Mat A og Biotek A sidste år, hvor jeg fokuserede på Moderna-vaccinenen. Mine underoverskifter til biotek-delen var vacciners påvirkning af immunforsvaret, hvor jeg redegjorde for immunforsvaret (fokus på det specifikke forsvar) og typer af vaccination. Herunder diskuterede jeg også om alderdom og effektivitet af Moderna-vaccinen i diskussionsafsnittet. I matdelen beskrev jeg opbygningen af hypotesetest, herunder X2-test for Goodness of Fit (GOF) og X2-test for uafhængighed. Håber, at det kan lede dig i retning af hvilke begreber, du skal have på spil. 

Ift. analyse har jeg i min SRP om Parabener i hudcremer i fagene Mat A og Biotek A selv opstillet en 3-compartmentmodel på baggrund af mine artikler (hvordan parabener diffunderer gennem kroppens compartments/"dele"), hvortil jeg har udført et forsøg og herved brugt dataene fra forsøget til at understøtte min opstillede compartmentmodel. På baggrund af dette forstår jeg altså ikke helt, hvad der menes med at analysere en artikel i bioteknologi.... måske at du skulle diskutere noget om fordele og ulemper ved vaccinen og måske forsøgsresultater/grafer (hvis disse altså er med i artiklen).
 

Jeg kan evt. sende dig min SRO over mail, hvis det er. Jeg har lige læst dit spørgsmål igennem igen, og det lyder meget à la dét, som jeg selv skrev om :)


Skriv et svar til: analyse i bioteknologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.