Fysik

Brydningsindeks

15. marts 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau
Hej
Kan nogle hjælpe mig med at forklare om hvad “brydningsindeks”, “frekvens”, “reflektion”, og brydning (refraktion)?
Er brydningsindekset og refraktion ikke det samme?

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2023 af hjalte1234567

f=\frac{1}{T}


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. marts 2023 af hjalte1234567

\frac{sin(i)}{sin(b)}=\frac{v_1}{v_2}


Svar #3
16. marts 2023 af SkolleNørd

Hvad er det?

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Når en lysstråle går fra et stof til et andet, sker der en brydning af lyset. Vinklen mellem den indkommende stråle og normalen til grænsefladen kaldes indfaldsvinklen, φi. Den tilsvarende vinkel for den brudte stråle kaldes brydningsvinklen, φb. Hvert stof har en konstant, man kalder brydningsindex, n. Det er forholdet mellem lysets hastighed i vacuum og i stoffet. Der gælder så, at nbsin(φb) = nisin(φi). Denne lov kaldes Snells lov.

Refraktion er processen, mens brydningsindeks er en materialekonstant.

Frekvens er antal svingninger pr sekund.

I #1 er nævnt T. Det er tiden for en enkelt svingning. I#2 er der benyttet andre betegnelser, end dem jeg har brugt. v er her lyshastigheden i stoffet, så v=c/n, hvor c er lyshastigheden i vacuum.


Svar #5
17. marts 2023 af SkolleNørd

Hej igen.

Hvad fortæller Snell's lov helt præcis, når det angår brydningsindeks (som er en konstant, af havd jeg forstår) og refraktionen (er den som skærer tilbage)?

Skal nemlig skrive om dette, og var der ikke, da vi havde om dette emne.


Svar #6
17. marts 2023 af SkolleNørd

#5

Hej igen.

Hvad fortæller Snell's lov helt præcis, når det angår brydningsindeks (som er en konstant, af havd jeg forstår) og refraktionen (er den som skærer tilbage)?

Skal nemlig skrive om dette.


Skriv et svar til: Brydningsindeks

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.