Matematik

Sandsynlighedsregning, binomialtest og konfidensinterval

21. marts 2023 af Microfiberr - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder med en opgave som jeg har svært ved at se mig ud af. hvordan skal jeg opstille de forskellige værdier, for at min test giver mening? 

Selve opgaven lyder.  

I rapporten ”analyse af elevkampagnen 2006”udarbejdet af ”forsvarets rekruttering” returnerede 604 personer et udsendt spørgeskema. 
På side 10 er en opgørelse over hvilke medier der var udslagsgivende for materialebestillingen. 
Der påstås side 7, at den usikkerhed der er knyttet til målingerne er plus, minus 3,5% Heraf fremgår at Tv-spot var udslagsgivende for p=34%. 
Beregn et 95% konfidensinterval for p, og kommenter ovennævnte påstand. 
Hvor mange personer skulle have indsendt spørgeskemaet, hvis påstanden om de 3,5% skulle være korrekt i selv det værst tænkelige tilfælde? 

umiddelbart ville jeg stille det op som en dobbeltsidet test da der står plus, minus?  n=604? p=0,35?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2023 af Anders521

#0 Der efterspørges om et 95% konfidensinterval for andelen p, ikke en test.


Svar #2
22. marts 2023 af Microfiberr

#1

#0 Der efterspørges om et 95% konfidensinterval for andelen p, ikke en test.

Okay, men så er spørgsmålet dog stadig hvordan jeg skal stille det op i mit CAS værktøj. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2023 af Anders521

#2 Det er et godt spørgsmål, da du ikke oplyser hvilket CAS-værktøj der er tale om.


Svar #4
24. marts 2023 af Microfiberr

#3

#2 Det er et godt spørgsmål, da du ikke oplyser hvilket CAS-værktøj der er tale om.

Min fejl. Jeg bruger WordMat


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning, binomialtest og konfidensinterval

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.