Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Databehandling - skrå kast

27. marts 2023 af sabrina132

Hej sp

jeg er i gang med at skrive SRP og har haft problemer med databehandling i flere dage. Jeg skriver om det skrå kast og skal lave databehandling for det skrå kast med og uden luftmodstand. Min "parabel" ser således ud for det skrå kast med luftmodstand. Og data er osgå vedhæftet.


Svar #1
27. marts 2023 af sabrina132

data


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2023 af peter lind

Grafen ser rimelig ud.

Dine vedhæftede data ser umiddelbart ikke rimeligt ud; men du har jo også været ekstrem fedtet med oplysninger.

Hvad er dit problem ?


Svar #3
27. marts 2023 af sabrina132

#2

I min opgave står der følgende (filen er vedhæftet), men jeg har ingen anelse om, hvordan man gør. Vi du måske kunne hjælpe mig? Jeg har haft problemer med dette spørgmsål i flere dage.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2023 af peter lind

Er dataene simulerede ???

Det hurtigeste er nok at lave en graf med kurver og data i samme plot


Svar #5
28. marts 2023 af sabrina132

Jeg ved ikke hekt, hvad du mener med simulerede


Svar #6
28. marts 2023 af sabrina132

Og hvordan laver man simulerede data. Altså jeg har lavet en videoanalyse af det skrå kast m. luftmodstand og dette er data for grafen. Jeg håber, at du kan hjælp, da jeg skal aflevere om to dage


Svar #7
28. marts 2023 af sabrina132

Det her er mit regneark, men ved ikke helt med startshastigheden . Hvilken startshastighed er der tale om. Er den 2,68 m/s? Please i need help, det haster lidt. Desuden ved je heller ikke om jeg skal have en reuslterende kraft, en acceleration osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. marts 2023 af peter lind

Du er stadig utrolig fedtet med oplysninger. Kan du ikke i stedet ligge den orinale opgave ind som datafil?


Svar #9
28. marts 2023 af sabrina132

Her er opgavebeskrivelsen


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. marts 2023 af peter lind

--


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. marts 2023 af peter lind

Simulering betyder normalt at man foretager en beregning på en datamaskine, hvor man bruger den givne model. Her skal man noget usædvanligt ved simuleringen bruge Eulers til simuleringen.

Er det de(n) simulering du har vist på dine grafer ? 

Dernæst skal du lave nogle praktiske eksperimenter. Er det dem du har vist på dine grafer ?

Dernæst skal du sammenligne simuleringen og eksperimenterne. Det gør du bedst med at afsætte de eksperimentælle kurver på samme graf.


Svar #12
28. marts 2023 af sabrina132

Hej Peter, den graf jeg har vist er fra min eksperiment. Men jeg ved ikke helt, hvordan jeg laver Eulers simuleringen. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. marts 2023 af peter lind

Hvis y' = f(t, y)

skal du starte med en begyndelses værdi y0 til tiden t0, t0 sættes sædvanligvis til 0.

Så får du

y1  = y0 + f(t0, y0)*h

og mere alment

yn+1 = yn + f(tn, yn)h

hvor h er en lille skridtlængde


Svar #14
28. marts 2023 af sabrina132

jeg har også skrevet dette i min teori, men ved ikke helt hvordan man anvender den og synes jeg får et mærkeligt resultat, når jeg beregner min startshastighed. Vil du ikke nok hjælpe mig. jeg vil gerne prøve at lave et regneark i excel, se næste vedhæftet fil.


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. marts 2023 af peter lind

Begyndelsesbetingelserne skal du ikke beregne men selv komme med. Da du skal sammenligne med dine forsøg skal du bruge startbetingelserne fra disse.

Eulers formel giver hastigheden ikke stedet. Hvis du vil have stedet må bruge Eulers formel en gang til eller en numerisk integration.


Svar #17
28. marts 2023 af sabrina132

så jeg skal ikke beregne startshastigheden. Må jeg fx gerne antage at startshastigheden er 40 m/s? Er det noget man skal antage?


Brugbart svar (0)

Svar #18
28. marts 2023 af peter lind

Det må du sådan set gerne; men det er lidt upraktisk her, når du skal sammenligne med dine forsøg. Det skema, som du har angivet i #1 er (2.17, 1.58) så brug det.


Svar #19
28. marts 2023 af sabrina132

det havde jeg ogs gjort, men jeg får en meget lav startshastigedhed. Jeg har gjort det således. Se den vedhæftede fil


Brugbart svar (0)

Svar #20
28. marts 2023 af peter lind

Ja og hvad så?. Hvis du skal sammenligne med de data er du nød til at bruge dem.


Forrige 1 2 Næste

Der er 33 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.