Kemi

Stofmængdeberegning af HCl - titrering

05. april 2023 af Fanaf - Niveau: C-niveau

I en titrering af toiletrens (oprindeligt 9% HCl, men fortyndet 200 gange) med NaOH, bliver jeg bedt om at finde stofmængden af HCl. Jeg ved at man normal enten kan bruge formlerne n=m/M eller n=c*V, men jeg synes ikke, at jeg har tilstrækkeligt med oplysninger til at bruge nogle af dem.

Oplysninger i opgaven:

Jeg skal finde ud af stofmængden af HCl i 10 mL af den fortyndede toiletrens. Der titreres med 14,325 mL NaOH, hvilket svarer til 0,00014325 mol, fordi det have en stofmængde koncentration på 0,01 mol/L. 

Reaktionsskeamet for titreringen ser desuden således ud: HCl (aq) + NaOH (aq)  -->   NaCl (aq) + H2O (l)

Hvis nogen ved hvordan jeg skal stofmængden af HCl ud her, ville jeg være meget lykkelig, hvis i ville forklare det for mig :-)

PS Hvis I desuden mistænker at der er noget relevant info jeg mangler, kan det godt være der er noget jeg har overset i opgaven, men disse informationer er dem jeg anser for værende relevante


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. april 2023 af Heptan

Reaktionsskemaet viser de reagerer i forholdet 1:1, så

n(HCl) = n(NaOH) = 0,00014325 mol


Skriv et svar til: Stofmængdeberegning af HCl - titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.