Matematik

Sandsynlighedsregning

22. april 2023 af jch123 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har svært ved at finde frem til hvilke værdier (der kommer fra en opgave) hører til x1 og hvilke værdier p1 osv. Med det mener jeg at formlerne i sandsynlighedsregning indeholde værdier som xn og pn og jeg syntes at det er forvirrende / svært at vide hvad alle disse værdier betyder og hvilke af tallene fra en givet opgave jeg skal forbinde med disse værdier. 

For eksempel formlen for middelværdien er således: x1 * P(X = x1) + x2 * P(X = x2) + ... xn * P(X = xn)

Hvordan forbinder jeg x1 , P , X osv til værdier givet i en bestemt opgave? For eksempel en opgave med terningekast eller møntkast. 

Hvis spørgsmålet er forvirrende er det fordi jeg har prøvet at undgå at spørge om hjælp til den opgave jeg har problemer med at løse og bare vil lærer det ordentligt generelt. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2023 af peter lind

Hvis du har en sandsynlighedsfordeling som

sandsynligeden for at du får 3 er 0,2. sandsynligeden for at du får 4 er 0,3 og sandsynligeden for at du får 5 er 0,5.

Den kan realiserer med 10 papstykker, hvor du har skrevet 3 på 2 af dem, 4 på 3 af dem og 5 på 5 af dem.

Du trækker så helt tilfældigt en af dem altså

x                 3     4      5

p(x)          0,2   0,3   0,5

er middelværdien

3*0,2 + 4*0,3 + 5*0,5


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.