Matematik

Population og stikprøver

30. april 2023 af TheMathPortal - Niveau: B-niveau

Opgave: En avis ønsker at undersøge, om mere lys mindsker vinterdepressioner, og beder derfor læserne gå ind på avisens hjemmeside og besvare spørgsmålet. Af de 1434 svar er 86% bekræftende.

Spørgsmålet er: Hvad er populationen og stikprøven?

Jeg er lidt i tvivl om hvad populationen er, fordi jeg skal vælge mellem de to: 

(1) alle læserne af avisen, eller

(2) alle mennesker (uanset om de læser avisen eller ej).

Måden opgaven er opstillet på, ville jeg pege på (1). Men, hvis man skal kigge på det i en bredere forstand, ville det være (2), fordi (1) er en delmængde af (2). Stikprøven er klart de 1434 læsere, der har svaret på spørgsmålet. Bemærk, at stikprøven er en delmængde af hvert punkt, (1) og (2).

Så, hvad er populationen i det her tilfælde?

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. april 2023 af AMelev

Populationen er (2), da avisen vil undersøge generelt og ikke kun, om vinterdepression mindskes hos den pågældende aviseses læsere.
(1) er stikprøven, hvis alle avisens læsere svarer, men du har ret i, at det i dette tilfælde kun er de 1434 læsere

Brugbart svar (1)

Svar #2
30. april 2023 af Anders521

#0 Da avisens undersøgelse retter sig specifik mod dens læsere, må disse udgør dens population. De 1434 læsere, som svarede på undersøgelsen, må så udgør dens stikprøve. 

Svar #3
30. april 2023 af TheMathPortal

Jeg tænkte det samme vedr. populationen i starten. Men, hvorfor skal ikke-læsere være en del af populationen, hvis avisen undersøger og spørger efter læserne?

Eller, er det bare en dårlig formulering af opgaven, at det ikke er kun til de fysisk avis-læsere, man spørger efter, fordi det er tale om en "generel" undersøgelse, både inden for og uden for hjemmesiden. Jeg ved ikke, om det giver mening, det jeg siger.

Jeg skal lige være sikker på, om jeg forstår det. Er populationen lig med (1), og stikprøven er dem der har svaret på spørgsmålet?

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. april 2023 af AMelev

Om lys mindsker vinterdepression er temaet for undersøgelsen, og her er populationen alle mennesker. 
Stikprøven er de 1434 avislæsere.

Stikprøven  er ikke repræsentativ mht. fx alder, uddannelse, levested osv.

Svar #5
30. april 2023 af TheMathPortal

Tak for hjælpen

Skriv et svar til: Population og stikprøver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.