Matematik

Nulhypotese

08. maj 2023 af TheMathPortal - Niveau: B-niveau

Hej alle. Lad os forestille os om en mønst, der kastes, og der noteres antallet af krone for hver kast, lad os sige 40 kronekast ud af 100 møntkast. Der dannes en nulhypotesen, der siger

H0 : mønten er symmetrisk, dvs. p = 1/2.

Min bog starter med at sige noger i den retning: "Lad X være den stokastiske variabel, der angiver antallet af kronekast. Under forudsætning af H0, er X binomialfordelt med antalsparameter 40 og sandsynlighedsparameter 1/2".

Hvad menes der med "under forudsætning af H0"? Jeg har derfor en af følgende valgmuligheder, jeg ønsker få svaret

(1) At H0 er sand, dvs. at mønten i virkeligheden er symmetrisk, eller

(2) at mønten påstås at være symmetrisk -- uden man ved om, at den er sand eller falsk?


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. maj 2023 af SuneChr

En dobbeltsidig binomialtest af udfaldet af 100 kast skal vise, om 40 af udfaldene er "krone".
Testen skal, forinden kastene, have fastsat et signifikansniveau, - det kan f.eks. være 5%, fordelt
ligeligt i hvert af yderområderne af fordelingen.
Ligger udfaldet 40 "krone" indenfor, holder H0 , d.v.s. mønten må erklæres for ærlig.
I modsat fald må hypotesen forkastes. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
08. maj 2023 af SuneChr

Nævnte binomialtest, # 1, viser, at ved 100 kast med mønten, som man vil undersøge, om er ærlig,
vil antal udfald "krone" 40 - 59 gange (begge incl.) erklære mønten for ærlig.
De 40 udfald ligger således på vippen, men består testen.


Svar #3
08. maj 2023 af TheMathPortal

#1

Hej SuneChr, tak for svaret. Jeg har flere spørgsmål ang. signifkansniveauet, men kan vi lige tage en ad gang; det jeg spørger om er selve formuleringen

"Under forudsætning af H0 ...."

Jeg synes ikke formuleringen er helt klar, derfor spørger jeg, om hvad den betyder. Jeg føler, at det er nr. 2, som nævnt i #0, men jeg vil bede om bekræftelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2023 af SuneChr

Jeg vil være lidt firkantet ved at sige, at hvad skal vi med hypotesetesten, hvis vi ér helt sikre på, at mønten
er ærlig? Intet er sikkert, men vi tester for en sandsynlighed for sikkerheden, eller skal vi sige usikkerheden.
# 0 (1) →  At H0 er sand, d.v.s., at mønten i virkeligheden er symmetrisk.
            Mønten er, med det signifikansniveau testen foretages på, sandsynligvis ærlig,
            hvorfor H0 accepteres.
            Møntens beskaffenhed vil ikke kunne testes til at være 100% (eksakt) ærlig.
            Det er defineret og testet, at 40 - 59 gange "krone" ud af 100 vil give anledning til, at mønten,
            på den lange bane, vil fordele "krone" og "plat" med samme sandsynlighed, (idet vi ser bort fra,
            at mønten vil udfalde på højkant).

# 0 (2) →  at mønten påstås at være symmetrisk -- uden man ved, om at den er sand eller falsk?
            Ingen kender møntens beskaffenhed, men testen skal godtgøre eller forkaste påstanden om
            mønten. Den er ikke 100% ærlig men i hvert fald 95% ærlig.

            
 
 


Skriv et svar til: Nulhypotese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.