Fysik

Eksamensopgaver

13. maj 2023 af sabrina132 - Niveau: A-niveau

Hej  sp

Jeg har forsøgt at løse disse to opgaver, men kan ikke komme frem til et svar. Jeg har forsøgt at bruge Hubbles lov til at beregne farten  bevæger sig med væk fra Jorden, men jeg får kun en oplysning. I opgave b har jeg forsøgt at laboratoriebølgelængden vha. formlen for rødforskydning. jeg har eksamen d. 17/05. Takker på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2023 af peter lind

a) Hubbles lov siger at v = H0*D hvor H0 er hubbles konstant.

b) Spektrallinlen B har du fået oplyst laboratorieværdien og de observerede værdi. Deref kan du beregne galaksens hastighed ved hjælp af rødforskyningen.


Svar #3
16. maj 2023 af sabrina132

hvilken værdi har hubbles konstant så. Jeg har søgt over det hele. Jeg kan ikke finde noget.


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. maj 2023 af peter lind

Den burde stå i din formelsamling. Du kan se den sidst i https://da.wikipedia.org/wiki/Hubbles_lov


Svar #5
16. maj 2023 af sabrina132

Okay, tak for hjælpen. Jeg har ledt i min fysik databog, men jeg kan desværre ikke finde den. Men nu har jeg fundet den.


Svar #6
16. maj 2023 af sabrina132

Okay, tak for hjælpen. Jeg har ledt i min fysik databog, men jeg kan desværre ikke finde den. Men nu har jeg fundet den.


Skriv et svar til: Eksamensopgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.